Macro

Σε ταληράκια

Η εικόνα χθες στα ΜΜΕ ήταν ότι το τρομακτικό ατύχημα οφειλόταν στο ανθρώπινο λάθος ενός σταθμάρχη.
 
Πράγμα που πιθανόν να είναι αλήθεια. Αλλά το ζήτημα δεν είναι εκεί.
 
Το ζήτημα είναι ότι σε μια εποχή που τα τρένα τρέχουν με 300 χιλιόμετρα την ώρα, ο έλεγχος της κυκλοφορίας τους δεν μπορεί να εξαρτάται από τον ανθρώπινο παράγοντα, όπως στην εποχή του Χαρίλαου Τρικούπη.
 
Είμαστε στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης, του ψηφιακού ελέγχου, των αυτοματισμών, σωστά;
 
Στην εποχή που παραγγέλνεις ντιλίβερι και βλέπεις στον χάρτη πού βρίσκεται το μηχανάκι.
 
Και είναι αδιανόητο να γίνονται ατυχήματα τέτοιου είδους. Με δύο τρένα να βρίσκονται στην ίδια γραμμή και να τρέχουν το ένα καταπάνω στο άλλο χωρίς κανείς να ειδοποιείται για τίποτα.
 
Ολα τα τρένα στις χώρες που έχουν εξελιγμένα σιδηροδρομικά δίκτυα λειτουργούν με συστήματα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης. Που επιταχύνουν τη μετακίνηση ελαχιστοποιώντας τον παράγοντα ανθρώπινου λάθους.
 
Εδώ δεν κρίναμε απαραίτητο να τα προμηθευτούμε και να τα θέσουμε σε λειτουργία.
 
Υποτίθεται πως είναι τόσα χρόνια που η σιδηροδρομική γραμμή έχει αναβαθμιστεί, έχει λειτουργήσει η ηλεκτροκίνηση, υποτίθεται πως οι χρόνοι μειώνονται.
 
Ακούσαμε για το «Λευκό Βέλος» που θα πηγαίνει Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και τέτοια εντυπωσιακά.
 
Και το μόνο που βλέπουμε από τότε είναι προβλήματα. Εκτροχιασμοί, βλάβες, καθυστερήσεις κάθε τόσο.
 
Χθες έγινε κι αυτό. Και έμαθε ο κόσμος ότι δεν υπάρχει σύστημα τηλεδιοίκησης.
 
Και ότι την κίνηση των τρένων τη διαχειρίζεται ένας σταθμάρχης, λες και βρισκόμαστε δύο αιώνες πίσω.
 
Μάθαμε, επίσης, ότι αυτό το σύστημα τηλεδιοίκησης, που δεν υπάρχει, επρόκειτο χθες να ανέβει ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη να το εγκαινιάσει.
 
Μάλιστα, είχε αντιδράσει σχετικά και ο πρόεδρος των μηχανοδηγών.
 
Πώς θα εγκαινίαζε κάτι που δεν λειτουργεί; Δεν ξέρουμε.
 
Αυτό που ξέρουμε είναι ότι τα συστήματα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης ήταν μέρος της εργολαβίας για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής.
 
Θα έπρεπε να είναι σε λειτουργία από το 2020. Αλλά δεν λειτούργησαν ποτέ.
 
Γιατί η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε έναν διαγωνισμό σε εξέλιξη. Και με την αλλαγή κυβέρνησης, το 2019, ο διαγωνισμός αυτός πάγωσε.
 
Και τώρα έχουμε 2023.
 
Αυτή ακριβώς η συζήτηση έγινε τον Αύγουστο του 2022, όταν εκτροχιάστηκε ένα τρένο με 200 επιβάτες στην Τιθορέα.
 
Τότε, ευτυχώς, δεν είχε πάθει κανείς τίποτα, αλλά το ερώτημα ήταν γιατί υπήρξε αστοχία στα κλειδιά και γιατί δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση.
 
Και τα ατυχήματα συνεχίστηκαν. Στις 10 Οκτωβρίου 2022 εκτροχιάστηκε προαστιακή αμαξοστοιχία στο Λιανοκλάδι.
 
Στις 21 Οκτωβρίου 2022 έγινε νέος εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας στην Τιθορέα. Τρία ατυχήματα σε δύο μήνες.
 
Λίγες μέρες αργότερα, μια συνδικαλιστική ένωση σιδηροδρομικών έστειλε εξώδικο στον ΟΣΕ, στο υπουργείο Μεταφορών, στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και στην Hellenic Train.
 
Οπου διαπιστώνονται η κακή κατάσταση των υποδομών, η έλλειψη συντήρησης, οι μεγάλες καθυστερήσεις.
 
Και επισημαίνεται η μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά χρόνια.
 
Καθώς και η μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System), που προστατεύει από ανθρώπινο λάθος.
 
Και το οποίο δεν λειτούργησε ποτέ, παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές.
 
Το πρώτο σχόλιο, λοιπόν, είναι πάνω σ’ αυτό που είπε χθες ο Μητσοτάκης: «Θα μάθουμε τα αίτια της τραγωδίας…». Τα αίτια της τραγωδίας τα ξέρουμε.
 
Και μάλιστα τα ξέρουμε πολύ πριν από την τραγωδία.
 
Και είναι αίτια καθαρά πολιτικής φύσης. Να μην κοροϊδευόμαστε. Θα γίνει αυτή η συζήτηση.

Ο Σχολαστικός