Η τεχνολογία δεν είναι ουδέτερη, διαμορφώνεται και δομείται σύμφωνα με κοινωνικούς κανόνες και σχέσεις. Συνεπώς ο σχεδιασμός και η χρήση της επηρεάζονται από τις προϋπάρχουσες ανισότητες· και η ανισότητα των φύλων είναι μία από αυτές.
Η τρέχουσα κατάσταση δείχνει ένα χάσμα μεταξύ των φύλων στην πρόσβαση και στη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών, αλλά και στις ψηφιακές δεξιότητες και στην ψηφιακή αγορά εργασίας, ενώ οι γυναίκες αντιμετωπίζουν συχνότερα διαδικτυακούς κινδύνους όταν ασχολούνται με τις νέες τεχνολογίες. Επιπλέον, στον τομέα ανάπτυξης λογισμικού οι ρητές και οι άρρητες προκαταλήψεις σε σχέση με το φύλο ενσωματώνονται σε ψηφιακές υπηρεσίες και προϊόντα. Το γεγονός ότι δεν λαμβάνονται υπόψη και τα δύο φύλα κατά τον σχεδιασμό καθώς και η έλλειψη δοκιμών σε γυναίκες συμβάλλουν στη μειωμένη εμπιστοσύνη τους όσον αφορά τις τεχνολογίες.
Οι γυναίκες αποτελούν το 58% των αποφοίτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ε.Ε. σε όλους τους τομείς σπουδών, αλλά μόνο το 19% των αποφοίτων σε τομείς που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες. Τα στερεότυπα των φύλων επηρεάζουν τις επαγγελματικές φιλοδοξίες και επιλογές των νέων γυναικών και ανδρών, οδηγώντας σε διαχωρισμό των φύλων στην εκπαίδευση και στη συνέχεια στην αγορά εργασίας.
Η αντιμετώπιση των ψηφιακών ανισοτήτων μεταξύ των φύλων είναι ζωτικής σημασίας τόσο για τις ίδιες τις γυναίκες όσο και για την οικονομία και την κοινωνία. Χρειάζεται ένα σχέδιο δράσης ώστε να κλείσει το ψηφιακό χάσμα μεταξύ των φύλων και να αξιοποιηθεί το μετασχηματιστικό δυναμικό των νέων τεχνολογιών για την ενδυνάμωση των γυναικών. Αυτό σημαίνει ότι η ανάπτυξη σχετικών στρατηγικών και πολιτικών θα παίρνει υπόψη της και τη διάσταση του φύλου με στόχο:
– Τη διασφάλιση της πρόσβασης των γυναικών στις νέες τεχνολογίες και στη χρήση τους.
– Την εξάλειψη ή τουλάχιστον τον μετριασμό των διαδικτυακών κινδύνων που εμποδίζουν την πρόσβαση αυτή (αντιμετώπιση του κυβερνοεγκλήματος).
– Την ενίσχυση των ψηφιακών ικανοτήτων των γυναικών.
– Τη μείωση του χάσματος μεταξύ ανδρών-γυναικών στον τομέα της εκπαίδευσης στις νέες τεχνολογίες.
– Την υποστήριξη ανάπτυξης εφαρμογών, περιεχομένου και υπηρεσιών που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των γυναικών.
– Την προώθηση των γυναικών στον τομέα της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων λήψης αποφάσεων.
Η Ράνια Καλαντζή είναι καθηγήτρια Πληροφορικής στη Σιβιτανίδειο ΔΣΤΕ