Macro

Πάνος Σκουρλέτης: Να ληφθούν μέτρα ώστε ο Κανονισμός του Κολλεγίου Αθηνών περί παρενοχλήσεων να προστατεύει πλήρως τα δικαιώματα των παιδιών

-> Να ληφθούν μέτρα ώστε ο Κανονισμός του Κολλεγίου Αθηνών περί παρενοχλήσεων να προστατεύει πλήρως τα δικαιώματα των παιδιών

–> Ερώτηση που κατέθεσα στη Βουλή μαζί με ακόμη 23 συναδέλφους του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
Από το Δελτίο Τύπου: Με αφορμή την αρνητική γνωμοδότηση του Συνηγόρου του Πολίτη για τον «Κανονισμό πρόληψης και αντιμετώπισης περιστατικών παρενόχλησης και σεξουαλικής παρενόχλησης» 2021-2022 του Κολλεγίου Αθηνών, 24 βουλεύτριες και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία αναφέρονται στην ανάγκη ελέγχου των σχετικών κανονισμών σε όλα τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, σε ερώτησή τους προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, που κατατέθηκε με πρωτοβουλία του βουλευτή Επικρατείας και Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του κόμματος, Πάνου Σκουρλέτη, με θέμα: «Αναγκαία η άμεση λήψη μέτρων για την πλήρη προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών μετά το πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη για τον Κανονισμό του Κολλεγίου Αθηνών».
Οι ερωτώντες βουλεύτριες και βουλευτές επικαλούνται δημοσίευμα της ειδησεογραφικής ιστοσελίδας «NEWS 247» με τίτλο «Κολλέγιο Αθηνών: Γνωμοδότηση – κόλαφος από τον Συνήγορο του Πολίτη για τον κανονισμό περί παρενοχλήσεων – Κίνδυνος εκφοβισμού των θυμάτων», που υπογράφει ο δημοσιογράφος Νίκος Γιαννόπουλος, στο οποίο αναφέρεται ότι μετά από την εξέταση αναφοράς για τον Κανονισμό, η Βοηθός Συνήγορος για τα Δικαιώματα του Παιδιού κατέληξε σε μια σειρά σοβαρότατων συμπερασμάτων και επισημάνσεων, μεταξύ των οποίων:
– Διάφορα χωρία του Κανονισμού του Κολλεγίου, λόγω της διατυπώσεως τους, μπορεί να εκληφθούν ως “διάθεση συγκάλυψης και μη συμμόρφωσης σε υποχρεώσεις που απορρέουν από την ισχύουσα νομοθεσία”, και υπάρχει ανάγκη να “επανεξετασθεί η διατύπωση περί ανεπίσημης αντιμετώπισης».
– Στο Κεφάλαιο με τίτλο «Εσωτερική Διαδικασία – Βήματα» του Κανονισμού προβλέπεται ότι το θύμα εκτός της προφορικής θα δίνει και γραπτή κατάθεση για τα καταγγελλόμενα περιστατικά, κάτι που δεν συνάδει με τα ισχύοντα σε διεθνές επίπεδο και αφετέρου συμβάλλει στην επαναλαμβανόμενη θυματοποίηση του καταγγέλλοντος.
– Η πρόβλεψη του Κανονισμού κατά την οποία “οι ψευδώς καταγγέλλοντες οποιονδήποτε θα έχουν τις ανάλογες συνέπειες, τόσο για την ψευδή καταγγελία τους όσο και για την αναστάτωση που προκάλεσαν στη “Σχολική Κοινότητα” σύμφωνα με τη Συνήγορο “είναι πιθανό, ιδίως σε συνάρτηση -με την ιδιαίτερα τυπική “αποδεικτική” διαδικασία που περιγράφεται και την καταγραφή- να λειτουργήσει ως απειλή, αποθαρρυντικά για μαθητή/τρια που έχει δεχθεί παρενόχληση”.
Ίδια, όμως, είναι και τα συμπεράσματα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα και μεταφέρουν οι ερωτώντες, της γνωμοδότησης της ειδικευμένης σε θέματα έμφυλης και σεξουαλικής βίας δικηγόρου Ιωάννας Στεντούμη, σύμφωνα με την οποία η απαίτηση για γραπτή κατάθεση, «η οποία δεν συναντάται ούτε σε ποινική διαδικασία και ενώπιον των ανακριτικών αρχών, είναι ιδιαίτερα επιβαρυντική για την ψυχική υγεία του παιδιού και προκαλεί, μεταξύ άλλων, περαιτέρω ψυχικό στρες ενώ δεν λαμβάνει υπόψη του το γνωστικό του επίπεδο. Για τους λόγους αυτούς δεν προκρίνεται από την ελληνική νομοθεσία ως τρόπος εξέτασης του ανηλίκου”.
Στη ερώτηση επισημαίνεται ότι «από όλα τα παραπάνω αναφερόμενα καθίσταται σαφές ότι το Κολλέγιο Αθηνών, που αποτελεί έναν από τους πιο γνωστούς και ισχυρούς ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς οργανισμούς στη χώρα, προχώρησε στην έκδοση ενός Κανονισμού που τιτλοφορείται “Κανονισμός πρόληψης και αντιμετώπισης περιστατικών παρενόχλησης και σεξουαλικής παρενόχλησης 2021-2022” με αντιεπιστημονικά κριτήρια, με προβλέψεις που αντίκεινται στη διεθνή, ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία».
Η υπουργός ερωτάται:

1. Κοινοποιήθηκε ο «Κανονισμός πρόληψης και αντιμετώπισης περιστατικών παρενόχλησης και σεξουαλικής παρενόχλησης» του Κολλεγίου Αθηνών στον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4713/2020 και αν ναι ποια τα αποτελέσματα του ελέγχου; Σε περίπτωση που δεν κοινοποιήθηκε αρμοδίως ο Κανονισμός, το περιεχόμενο του οποίου αποτελεί κατά τον νόμο μέρος του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας ποιες οι συνέπειες της έλλειψης κοινοποίησης;

2. Σε ποιες ενέργειες έχει ή πρόκειται να προβεί προκειμένου να διασφαλιστεί ο ενδελεχής έλεγχος των Εσωτερικών Κανονισμών Λειτουργίας εν γένει των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων (είτε ενιαία είτε ως διακριτά έγγραφα που ρυθμίζουν θέματα που αφορούν την εσωτερική οργάνωση των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων/σχολικών μονάδων και μάλιστα μείζονος σημασίας όπως αυτό της αντιμετώπισης της παρενόχλησης και σεξουαλικής παρενόχλησης, τα οποία μάλιστα λαμβάνονται υπόψη για την αξιολόγηση των δομών και του εκπαιδευτικού έργου);

3. Προτίθεται να προβεί στην ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας προκειμένου οι Εσωτερικοί Κανονισμοί Λειτουργίας των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων να συντάσσονται και να εγκρίνονται με τις ίδιες διαδικασίες που ο νόμος ορίζει για τα δημόσια σχολεία προκειμένου να διασφαλίζεται απόλυτα η προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών και η εύρυθμη λειτουργία της σχολικής κοινότητας με όρους δημοκρατικούς και διαφανείς εκ των προτέρων και όχι να αναγκάζονται οι γονείς να απευθύνονται στις αρμόδιες αρχές, όπως έγινε στην περίπτωση του Κολλεγίου Αθηνών;

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης μπορείτε να το βρείτε εδώ: https://bit.ly/3MiBYvu

Πάνος Σκουρλέτης