Macro

Ο μακρόχρονος αγώνας της Δεξιάς για την κατάργηση της Δημόσιας Εκπαίδευσης

Στις 13 Φεβρουαρίου, ο υπουργός Παιδείας του προέδρου Joe Biden, Miguel Cardona, έκανε κάτι που σπάνια κάνουν δημοσίως οι Δημοκρατικοί αξιωματούχοι: Μίλησε ανοιχτά για το τι κρύβεται πίσω από τις αδυσώπητες επιθέσεις που δέχονται τα δημόσια σχολεία από δεξιές οργανώσεις και τους χρηματοδότες τους.
 
Όπως ανέφερε η HuffPost, ένα από τα θέματα που τέθηκαν κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης μεταξύ του Καρντόνα και μαύρων δημοσιογράφων που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας, ήταν το πρόσφατο κύμα νέων νόμων που ψηφίστηκαν σε κυρίως ρεπουμπλικανικές πολιτείες και στοχοποιούν προγράμματα στα δημοτικά σχολεία και στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που αφορούν τη Διαφορετικότητα, την Ισότητα και την Συμπεριληπτικότητα (ΔΙΣ).
 
Οι υποστηρικτές των προγραμμάτων ΔΙΣ λένε ότι είναι απαραίτητα για να εξασφαλιστούν θετικά ακαδημαϊκά, υγειονομικά και κοινωνικά αποτελέσματα για τους μαθητές που συχνά αντιμετωπίζουν διακρίσεις και λιγότερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες λόγω της φυλής, της τάξης, της θρησκείας, του φύλου ή του επιπέδου ικανοτήτων τους. Οι αντίπαλοι λένε ότι ντροπιάζουν τους λευκούς μαθητές και προκαλούν “αντίστροφες διακρίσεις”.
 
Ο Cardona χαρακτήρισε τους νέους νόμους που ψηφίστηκαν από Ρεπουμπλικάνους πολιτειακούς νομοθέτες για την κατάργηση των προγραμμάτων ΔΙΣ “μια σκόπιμη επίθεση στις προσπάθειες να προσπαθήσουμε να διασφαλίσουμε ότι τα σχολεία θα είναι χώροι χωρίς αποκλεισμούς, φιλόξενοι για όλους τους μαθητές -ιδιαίτερα για τους μαθητές με διαφορετικό υπόβαθρο”.
 
Αλλά περισσότερο από την απλή υπεράσπιση των σχολείων που αγκαλιάζουν το ΔΙΣ, η Cardona προχώρησε περισσότερο για να επισημάνει την πρόθεση πίσω από αυτές τις επιθέσεις στα προγράμματα, χαρακτηρίζοντάς τες “πολύ σκόπιμες προσπάθειες να επιδιωχθεί ο διχασμός στα σχολεία μας, ώστε μια ιδιωτική επιλογή να ακούγεται προτιμότερη [η έμφαση προστέθηκε] για τους γονείς”.
 
“Κάθε χρόνο, υπάρχει κάτι για να τροφοδοτηθεί ο διχασμός σε μια προσπάθεια να αποδιοργανωθούν τα δημόσια σχολεία και να μειωθεί η εμπιστοσύνη στα δημόσια σχολεία”, είπε. “Πριν από τέσσερα χρόνια ήταν οι μάσκες. [Η κριτική φυλετική θεωρία] ήταν ένα χρόνο μετά από αυτό. [Τώρα,] η ΔΙΣ, [και] η απαγόρευση των βιβλίων”.
 
Οι απανωτές κρίσεις που ομάδες όπως οι Moms for Liberty και το Heritage Foundation δημιουργούν χρόνο με το χρόνο για να φουντώσουν τον φόβο και την καχυποψία του κόσμου για τα δημόσια σχολεία έχουν αποτελέσει αντικείμενο εκτενούς αναφοράς.
 
Αλλά όταν τα μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία αναφέρονται σε αυτές τις εκρήξεις της δεξιάς οργής, τα άρθρα τείνουν να επικεντρώνονται αποκλειστικά στη βασιμότητα των συγκεκριμένων παραπόνων αντί να εξετάζουν αν οι ίδιες οι επιθέσεις θα μπορούσαν να είναι μια τακτική σε ένα πολύ πιο μακροχρόνιο παιχνίδι.
 
Σύμφωνα με ανάλυση του NBC News, υπάρχουν “τουλάχιστον 165 τοπικές και εθνικές ομάδες” που συνδέονται με διαμαρτυρίες και περιστατικά απειλών και βίας που απευθύνονται σε δημόσια σχολεία. Πολλές από αυτές τις ομάδες έχουν διασυνδέσεις με εξέχουσες εθνικές δεξιές οργανώσεις υποστήριξης και δεξαμενές σκέψης, όπως το American Legislative Exchange Council, το Manhattan Institute, το Heritage Foundation, το Cato Institute και το FreedomWorks.
 
Σε μια έρευνα σχετικά με τις πηγές χρηματοδότησης των Moms for Liberty, ο συνταξιούχος καθηγητής του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης Maurice Cunningham συνέδεσε τα οικονομικά στοιχεία της ομάδας με συντηρητικές οργανώσεις σκοτεινού χρήματος, όπως το Council for National Policy (CNP) και το Leadership Institute (LI).
 
Το CNP και το LI, σύμφωνα με τον Cunningham, μοιράζονται μια κοινή φιλοδοξία να “καταστρέψουν τη δημόσια εκπαίδευση και να ιδιωτικοποιήσουν τη σχολική εκπαίδευση … προκειμένου να αναπροσανατολίσουν την εκπαίδευση προς τον χριστιανικό εθνικισμό και να μετασχηματίσουν την κουλτούρα της χώρας”.
 
Γράφοντας στο The Nation, η δημοσιογράφος για θέματα εκπαίδευσης Jennifer Berkshire και ο ιστορικός της εκπαίδευσης Jack Schneider καταλήγουν σε παρόμοιο συμπέρασμα.
 
Οργανώσεις όπως οι Moms for Liberty μπορεί να λένε ότι οι στόχοι τους είναι να προβάλουν τα παράπονα των γονέων και να θεσμοθετήσουν πιο συντηρητικά προγράμματα σπουδών, αλλά το “ιερό δισκοπότηρο” των οργανώσεων που χρηματοδοτούν αυτές τις ομάδες είναι η “ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης” με την επέκταση των προγραμμάτων σχολικών κουπονιών και την παρακίνηση των γονέων να ακολουθήσουν άλλες εκπαιδευτικές επιλογές από τα τοπικά δημόσια σχολεία τους.
 
Για να στηρίξουν το επιχείρημά τους, οι Berkshire και Schneider παραπέμπουν στον Κρίστοφερ Ρούφο του Manhattan Institute, ο οποίος σε ομιλία του στο Hillsdale College το 2021 παρουσίασε τη στρατηγική για τη χρήση των πολιτιστικών πολέμων για να εκφοβίσει τους γονείς μακριά από τα δημόσια σχολεία, όταν είπε: “Για να φτάσετε στην καθολική επιλογή σχολείων, πρέπει πραγματικά να λειτουργήσετε με βάση την παραδοχή της καθολικής δυσπιστίας απέναντι στα δημόσια σχολεία”.
 
Η εκστρατεία για να πειστούν οι γονείς ότι τα δημόσια σχολεία είναι “ο μπαμπούλας”, για να χρησιμοποιήσουμε τα λόγια του Καρντόνα, κρύβεται εδώ και χρόνια σε κοινή θέα.
 
Όπως έγραψε η δημοσιογράφος για την εκπαίδευση Barbara Miner με έδρα το Μιλγουόκι στο The Progressive το 2004, “Η κατάργηση της δημόσιας εκπαίδευσης μπορεί να φαίνεται αντιαμερικανική. Αλλά ένας αυξανόμενος αριθμός συντηρητικών του κινήματος έχει υπογράψει μια διακήρυξη της Συμμαχίας για τον Διαχωρισμό του Σχολείου από το Κράτος που τάσσεται υπέρ του “τερματισμού της κυβερνητικής εμπλοκής στην εκπαίδευση””.
 
Τότε, ο Miner διαισθανόταν ότι η ατζέντα των Ρεπουμπλικάνων είχε να κάνει μόνο με την πολιτική -και ότι ο στόχος τους ήταν, κυρίως, να αμβλύνουν την πολιτική επιρροή των συνδικάτων των εκπαιδευτικών και να προσελκύσουν περισσότερες μη λευκές οικογένειες να υποστηρίξουν Ρεπουμπλικανούς πολιτικούς που προωθούσαν τα σχολικά κουπόνια και άλλες επιλογές ιδιωτικής εκπαίδευσης ως “τον αγώνα για τα πολιτικά δικαιώματα της εποχής μας”.
 
Ο Miner σημείωσε ότι ενώ “[ο]ι Ρεπουμπλικάνοι αναλυτές κατά καιρούς παραδέχονται ότι τα κουπόνια -που διοχετεύουν δημόσιο χρήμα σε ιδιωτικά σχολεία- αφορούν την πολιτική”, οι στόχοι της μυστικής εκστρατείας τους παραμένουν ως επί το πλείστον κρυφοί.
 
Αλλά μετά την εκλογή του Μπαράκ Ομπάμα στον Λευκό Οίκο το 2008, που έφερε την άνοδο του κινήματος του Tea Party, του προδρόμου της σημερινής εξέγερσης του MAGA, οι προσπάθειες της δεξιάς να απαλλαγεί από τα δημόσια σχολεία έγιναν πιο ανοιχτές.
 
Όπως ανέφερε το ThinkProgress για το TruthOut το 2011, οι ηγέτες του Tea Party υποστήριζαν ανοιχτά ότι ο “απώτερος στόχος” του κινήματος ήταν να “κλείσουν τα δημόσια σχολεία και να υπάρχουν μόνο ιδιωτικά σχολεία”.
 
Δεν άργησαν οι επιφανείς Ρεπουμπλικανοί πολιτικοί να ασχοληθούν πιο ανοιχτά με το ζήτημα, και το 2012, ο πρώην γερουσιαστής της Πενσυλβάνια Ρικ Σαντόρουμ, κατά τη διάρκεια της αποτυχημένης εκστρατείας του για να γίνει υποψήφιος για την προεδρία των Ρεπουμπλικανών, ζήτησε να τερματιστεί η δημόσια εκπαίδευση. “Δεν είχαμε κυβερνητικά σχολεία για μεγάλο χρονικό διάστημα σε αυτή τη χώρα”, είπε, σύμφωνα με το CBS News. “Είχαμε ιδιωτική εκπαίδευση”.
 
Ενώ ο Santorum μπορεί να ήταν αποτυχημένος ως προεδρικός υποψήφιος, δεν άργησε να γίνει η πρότασή του για τον τερματισμό της δημόσιας εκπαίδευσης μια πολιτική που φέρει την υπογραφή της προεδρίας του Ντόναλντ Τραμπ υπό την ηγεσία της υπουργού Παιδείας του, Betsy DeVos.
 
Αυτό που η ατζέντα της DeVos αποκάλυψε στη χώρα ήταν ότι η προώθηση νέων προγραμμάτων κουπονιών μέσω των πολιτειακών νομοθετικών σωμάτων μπορεί να είναι εξαιρετικά αποτελεσματική στην υπονόμευση της δημόσιας εκπαίδευσης.
 
Εν τω μεταξύ, εξέχοντες πολιτικοί καθοδηγητές στο Δημοκρατικό Κόμμα δεν ήταν σε θέση ή δεν ήθελαν, μέχρι την πρόσφατη παρατήρηση του Cardona, να κατονομάσουν αυτή τη ρεπουμπλικανική ατζέντα ως αυτό που είναι. Δεν είναι βέβαιο γιατί, αλλά ίσως η απροθυμία να έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με το γεγονός ότι ο τελευταίος Δημοκρατικός που κατείχε τη θέση του Υπουργού Cardona για σημαντικό χρονικό διάστημα ήταν ο Arne Duncan, που υπηρετούσε επί Ομπάμα.
 
Ο Ντάνκαν χτυπούσε συστηματικά τα δημόσια σχολεία, αγνοούσε τους εκπαιδευτικούς που διαφωνούσαν με τις πολιτικές του και αναμφισβήτητα έκανε περισσότερα από οποιονδήποτε άλλο υπουργό Παιδείας πριν από αυτόν για να καθιερώσει τα ιδιωτικά σχολεία charter ως θεμιτές και θετικές εναλλακτικές λύσεις απέναντι στα δημόσια σχολεία.
 
Λαμβάνοντας υπόψη τις δεκαετίες στρατηγικού σχεδιασμού και την οικονομική επένδυση που οι δεξιοί παράγοντες έχουν αφιερώσει στην εκστρατεία τους για τον τερματισμό της δημόσιας εκπαίδευσης και την απροθυμία των Δημοκρατικών ηγετών να κατανοήσουν και να αντιταχθούν ανοιχτά σε αυτή την εκστρατεία, δεν είναι να απορεί κανείς που η δημόσια εκπαίδευση αντιμετωπίζει τώρα τη σημαντικότερη υπαρξιακή κρίση της στη σύγχρονη εποχή.
 
Το Network for Public Education, στην έκθεσή του για το 2024 Public Schooling in America: Measuring Each State’s Commitment to Democratically Governed Schools, προειδοποιεί: “[Τ]ο κίνημα των “επιλογών” στοχεύει στην καταστροφή των δημοκρατικά διοικούμενων δημόσιων σχολείων”.
 
Η έκθεση βαθμολόγησε τη δέσμευση κάθε πολιτείας στα δημοκρατικά διοικούμενα δημόσια σχολεία και διαπίστωσε ότι μόνο πέντε πολιτείες έλαβαν βαθμό Α, δεκατρείς πήραν Β, εννέα Γ, επτά Δ και δεκαεπτά κάτω από τη βάση. “Εν ολίγοις”, κατέληξε το NPE, “ο απώτερος στόχος των αναρχοκαπιταλιστών και της ριζοσπαστικής δεξιάς είναι το όνειρο της “επιστροφής στο μέλλον” του αμερικανικού σχολείου πριν από τον Horace Mann”, ο οποίος συχνά θεωρείται ο ιδρυτής του κινήματος για καθολικά, δωρεάν και μη θρησκευτικά δημόσια σχολεία στις Ηνωμένες Πολιτείες.
 
Πράγματι, όταν ο Santorum δήλωσε το 2012 ότι αυτή η χώρα δεν είχε “κρατικά σχολεία για πολύ καιρό”, είχε δίκιο. Αυτό που παρέλειψε ήταν ότι το κυρίως ιδιωτικό σύστημα των περασμένων χρόνων ήταν απαγορευμένο σχεδόν σε όλους εκτός από τους αρτιμελείς και πλούσιους λευκούς αρσενικούς.
 
Ευτυχώς, έχουμε επιτέλους κάποιον υπεύθυνο για την εκπαιδευτική πολιτική στην Ουάσινγκτον που το καταλαβαίνει αυτό.
 
Ο Τζεφ Μπράιαντ είναι επικεφαλής του προγράμματος The Progressive’s Public Schools Advocate, καθώς και συγγραφέας και επικεφαλής ανταποκριτής του Our Schools, ενός προγράμματος του Independent Media Institute.