Η Μάριαμ Ράουι (ψευδώνυμο) είναι ακτιβίστρια της RAWA (Επαναστατική Οργάνωση Γυναικών του Αφγανιστάν), πρώτη πολιτική οργάνωση αφγανών γυναικών που ιδρύθηκε το 1977 στη Καμπούλ και έδρασε/δρα και στους προσφυγικούς καταυλισμούς του Πακιστάν, όπου έχουν διαχρονικά καταφύγει 2,5 εκατ. Αφγανοί–ές λόγω των δραματικών εξελίξεων στη χώρα τους. Οργάνωση αντιφονταμελιστική και φεμινιστική, που πιστεύει ότι «χωρίς την ανεξαρτησία της χώρας δεν μπορούμε να κατακτήσουμε την ισότητα δικαιωμάτων ανδρών – γυναικών» και παλεύει πάνω από 40 χρόνια (τα περισσότερα στην παρανομία) για τα δικαιώματα των γυναικών και την κοινωνική δικαιοσύνη, αλλά και ενάντια στη σοβιετική κατοχή και τους τζιχαντιστές, το καθεστώς Ταλιμπάν και την κατοχή των ΗΠΑ – ΝΑΤΟ. «Αν και δεν είμαστε μια ΜΚΟ, μπροστά στις ανάγκες των γυναικών και τις συνθήκες φτώχειας της χώρας μας, πιστεύουμε ότι οι γυναίκες για να μπορέσουν να αποκτήσουν οικονομική ανεξαρτησία και κάποια μορφή στήριξης, έχουν ανάγκη από κοινωνικές υπηρεσίες. Προσπαθούμε, λοιπόν, να ενισχύσουμε τις γυναίκες δημιουργώντας παράνομα σχολεία για κορίτσια και γυναίκες, εργαστήρια εκμάθησης κάποιας τέχνης και παρέχοντας ιατρική περίθαλψη. Όλα αυτά τα χρόνια, γυναίκες της RAWA δέχθηκαν επιθέσεις, φυλακίστηκαν, ενώ η ιδρύτρια της οργάνωσης –η 30χρονη ποιήτρια Μίνα– δολοφονήθηκε στο Πακιστάν το 1987. Μετά την πτώση των Ταλιμπάν επέστρεψαν ουσιαστικά στο Αφγανιστάν και συνεχίζουν τη δράση τους.
Θρησκευτικός φονταμενταλισμός
Πιστεύουμε ότι η θρησκεία είναι προσωπική επιλογή. Όμως η φονταμενταλιστική νοοτροπία είναι εντελώς διαφορετική. Θέλουν να ελέγχουν μέσω της θρησκείας όλα τα άτομα και κάθε έκφραση της ζωής τους, συμπεριλαμβανομένων της πολιτικής και της κυβέρνησης. Πιστεύω, δυστυχώς, ότι η θρησκεία, όλες οι θρησκείες, είναι περιοριστικές.
Είμαστε σίγουρες ότι η νοοτροπία τους, τα πιστεύω τους είναι ο φονταμενταλισμός και η τρομοκρατία. Δεν άλλαξαν καθόλου. Έμαθαν, όμως, κάποια πράγματα από την εποχή που ήταν στην εξουσία. Κατάλαβαν την αναγκαιότητα να δείχνεις άλλο πρόσωπο στη διεθνή κοινότητα, να δείχνεις ότι άλλαξες πολύ. Έμαθαν ότι χωρίς διεθνή στήριξη και καλές σχέσεις με τις γειτονικές χώρες δεν μπορούν να σταθούν στην εξουσία για πολύ χρόνο. Η πιθανότερη αλλαγή τους θα είναι οι διεθνείς σχέσεις. Μπήκαν στην Καμπούλ χωρίς βία, επειδή είχαν προειδοποιηθεί από την πλειοψηφία των κυβερνήσεων ότι αν ασκήσουν βία δεν θα τους αναγνώριζαν ως επίσημη κυβέρνηση.
Πιστεύω ότι όταν θα έχουν τον πλήρη έλεγχο της κυβέρνησης θα δείξουν το πραγματικό τους πρόσωπο και θα αλλάξουν τους νόμους. Ακόμα και αν πιεζόμενοι κάνουν εκλογές και λειτουργήσει Βουλή, οι νέοι νόμοι που θα ψηφιστούν θα ενισχύουν τα πιστεύω τους.
Στο ερώτημα αυτό δεν μπορώ να απαντήσω με ναι ή όχι, γιατί οι συνθήκες είναι διαφορετικές σε κάθε περιοχή. Σε αρκετές αγροτικές περιοχές οι άνθρωποι και κυρίως οι άντρες ήταν πρόθυμοι να αποδεχτούν τους Ταλιμπάν, αφού όλα αυτά τα χρόνια αυτοί είχαν ουσιαστικά την εξουσία με τις θρησκευτικές επιτροπές τους και τα ισλαμικά σχολεία (μαντράσας). Επίσης, τα σχολεία δεν λειτουργούσαν, αλλά τα μαντράσας είχαν χιλιάδες παιδιά. Πολλές οικογένειες ήταν τόσο φτωχές που δεν μπορούσαν να ταΐσουν τα παιδιά τους και τα έστελναν στα μαντράσας για να επιβιώσουν. Η φθαρμένη και διεφθαρμένη κυβέρνηση Καρζάι άνοιξε την πόρτα, ώστε οι Ταλιμπάν να είναι ευπρόσδεκτοι.
Η υποκριτική στάση της Δύσης
Μετά τις 11 Σεπτέμβρη και τις μετέπειτα επιθέσεις στο Αφγανιστάν, υπήρξαν και στην Ευρώπη διαδηλώσεις για να ακουστεί η φωνή του αφγανικού λαού και ειδικότερα των γυναικών. Τα τελευταία χρόνια το Αφγανιστάν ξεχάστηκε εντελώς, ενώ η κατάσταση στη χώρα παρουσιαζόταν θετικά από τα ΜΜΕ και πολλά ΜΚΔ.
Βρισκόμαστε σε πολιορκία όχι μόνο από τους Ταλιμπάν, αλλά και από γειτονικές χώρες που θέλουν ανοιχτά να έχουν ρόλο στις εξελίξεις όπως το Ιράν και το Ιράκ, αλλά και την Τουρκία. Το πιο, ωστόσο, ανησυχητικό είναι ότι η νέα κατάσταση είναι καλοδεχούμενη από την Αλ Κάϊντα, το ISIS, και τα φονταμενταλιστικά δίκτυα όλου του κόσμου. Είμαι σίγουρη ότι με στήριξη της κυβέρνησης το Αφγανιστάν, για μια ακόμα φορά, θα μετατραπεί σε κέντρο όλων αυτών των οργανώσεων.
Αναζήτηση νέων μορφών αντίστασης
Γεωργία Ντούσια
Πηγή:Η Εποχή