Συνεντεύξεις

Μαρία Πρωτόπαππα: Εκείνοι που κερδίζουν από τον πόλεμο δεν σκοτώνονται

«Επέλεξα την Αντιγόνη του Ανούιγ εν μέσω ενός άλλου πολέμου, ψυχρού. Δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θα περνούσαμε σε έναν θερμό πόλεμο τόσο γρήγορα».
Η ηθοποιός και σκηνοθέτιδα Μαρία Πρωτόπαππα μίλησε Στο Κόκκινο στις 2 Μαρτίου με αφορμή την παράσταση «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ την οποία σκηνοθετεί και αυτόν τον καιρό παίζεται στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν.
«Το έργο αυτό μιλάει για την ακεραιότητα. Δεν μιλάει για ήρωες και επαναστάτες. Μιλάει όμως για τον εμφύλιο, ο οποίος ξεκινά από τη στιγμή που άνθρωπος σηκώνει βίαια χέρι προς άνθρωπο. Όταν λέω χέρι, το βάζω σε εισαγωγικά διότι οι προεκτάσεις του χεριού είναι πολλές. Η βασική θεματική του έργου και της παράστασης είναι το πρόβλημα της επικοινωνίας. Το να ακούσουμε τον άλλον, να καταλάβουμε τα κίνητρά του και εν τέλει να κατανοήσουμε και τον εαυτό μας. Αν οι άνθρωποι καταφέρναμε να συναντηθούμε στον διάλογο, ίσως να μην φτάναμε στα όπλα, αν και νομίζω ότι στις βαθύτερες αιτίες ενός πολέμου είναι πάντοτε το κέρδος. Είναι το όφελος ανθρώπων που δεν εμπλέκονται στην πραγματικότητα. Δεν εμπλέκονται και δεν πεθαίνουν» επισήμανε στη Μαρία Θανασούλια και στον Κώστα Σαββόπουλο.
Όπως εξήγησε «Ο Ανούιγ έγραψε την Αντιγόνη του σε περίοδο γερμανικής κατοχής. Οι ναζί καλόβλεπαν την Αντιγόνη. Υπήρξε ίνδαλμα των εθνικοσοσιαλιστών. Τα σύμβολα έχουν μία πορεία, αλλάζουν χέρια. Εξαρτάται από την ερμηνεία που δίνει ο καθένας στον εαυτό του και κατ’ επέκταση στους μύθους και στους ήρωες. Ο Ανούιγ στη δική του Αντιγόνη έβαλε λόγια ριζοσπαστικά, όχι αμιγώς αντιεξουσιαστικά, αλλά σίγουρα υπέρ της ακεραιότητας της ψυχής και της ελεύθερης βούλησης του ανθρώπου. Τα λόγια αυτά και τις αξίες, τα μοίρασε σε όλους τους ήρωες. Η Ισμήνη πρεσβεύει την επιβίωση. Η Αντιγόνη δεν είναι μία ηρωίδα αμιγώς επαναστατική.
Στο τέλος μετανιώνει για αυτό που έκανε, μην αναγνωρίζοντας τον λόγο που την οδήγησε στο να χάσει τη ζωη της. Μάλιστα παραδέχεται πως η άλλη πλευρά είχε δίκιο. Ταυτόχρονα και η άλλη πλευρά αντιλαμβάνεται το δίκιο και την επιλογή της Αντιγόνης. Ο Κρέοντας, όσο κυνικό κι αν φαίνεται, ξέρει πως η πραγματικότητα είναι σύνθετη και προσπαθεί να καθοδηγήσει, με όσα μέσα έχει, τους ανθρώπους που ζητάνε στερεοτυπικά τον αθώο και τον ένοχο. Θα ήταν εύκολο να είχαμε έναν καλό κι έναν κακό, αλλά στο έργο του Ανούιγ δεν συμβαίνει αυτό. Στα δικά μου μάτια, δεν είναι εύκολο να διακρίνεις τον θύτη από το θύμα ούτε στον πόλεμο που ζούμε τώρα, αλλά δεν είμαι ειδική να μιλήσω για αυτά. Πίσω όμως από τις ακραίες εξάρσεις βίας, δεν υπάρχει μόνο μία όψη» είπε στη Μαρία Θανασούλια και τον Κώστα Σαββόπουλο.
Η Μαρία Πρωτόπαππα νιώθει συγκίνηση μπροστά στην καλοσύνη που εισπράττει από τον κόσμο με αφορμή την επιτυχία της σειράς «Σασμός». «Συγκινούμαι γιατί επιβεβαιώνεται αυτό που πιστεύουμε πολλοί εργαζόμενοι στον πολιτισμό, ότι ο κόσμος έχει ανάγκη από ποιότητα και σεβασμό. Επικρατεί συνήθως το πολύ και το εύκολο. Ο κόσμος όμως ξέρει να ξεχωρίζει και διψάει για καλή τροφή. Ο ελληνικός λαός είναι πολύ χτυπημένος από πολλές πλευρές αυτή τη στιγμή. Προηγήθηκε η κρίση, τώρα η πανδημία…
Οι Έλληνες δεν είχαν ποτέ πραγματική πρόσβαση στον πολιτισμό. Πρέπει κάποιος να πληρώσει τα μαλλιοκέφαλά του. Δεν είναι προσβάσιμος για τον μέσο Έλληνα. Είναι πολύ ακριβός και το θέμα γίνεται ταξικό και για εμάς τους εργαζόμενους, καθώς δουλεύουμε μόνο με την είσπραξη, μόνο για το εμπόριο».