Micro

Μαρία Λυκούρα: Σκληρές ερωτήσεις που κόβονται με την καρδιά ενός μαρουλιού

Αφού στο επιτελικό κράτος του επιτελικού πρωθυπουργού βασιλεύει η κανονικότητα και η μεσαία τάξη αφουγκράζεται τη νεοφιλελεύθερη ανάπτυξη να πλησιάζει με δρασκελιές, δεν έχει απομείνει πια παρά μόνο η επικοινωνία. Όποιος θέλει πολιτική να την πάρει σπίτι του…

Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκε και ο δημοσιογράφος, Νίκος Χατζηνικολάου. Ευρισκόμενος «ενώπιος ενωπίω» με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, δεν άφησε το κοινό να καταλάβει αν επρόκειτο για πρωθυπουργό ή για τον πρωταγωνιστή σίριαλ του ΑΝΤ1 με τίτλο «Άνδρας με όνομα». Στο κάτω κάτω στο δεξιό κοινό απευθυνόταν και μόνο, οι άλλοι μπορούσαν να αλλάξουν κανάλι ή να πάνε για ύπνο…

Την παράσταση (διότι περί αυτού επρόκειτο) έκλεψαν οι πίνακες στο Μαξίμου, τα καδράκια και οι φωτογραφίες, που είχαν τοποθετηθεί με περισσή επιμέλεια και άφθονη σημειολογία, προϊόν προφανούς σκληρής δουλειάς επικοινωνιολόγων, οι οποίοι και κράτησαν τον πρώτο ρόλο στο lifestyle θέαμα. Σε δεύτερο ρόλο ο γόνος πολιτικής οικογενείας, ο πατέρας, ο σύζυγος, ο Κυριάκος τέλος πάντως… Ο δημοσιογράφος μόνος επιφύλαξε στον εαυτό του τον ρόλο του… μακιγιέρ στην εν λόγω προσωπογραφία.

Η εικόνα της Μεγαλόχαρης δέσποζε, μόνο που ήταν απροσδιόριστο αν εικονιζόταν η Μαρίκα η Κυριακοκρατούσα που φυγαδεύει τον μικρό εξόριστο στο Παρίσι, ή η Παναγιά η Συριζομαχούσα. Σε καδράκι πιο μικρό αλλά εξόχως προβεβλημένο, στο πλάι του συνεντευξιαζόμενου συζύγου, η Μαρέβα. Μια προσωρινά εν διαστάσει αλλά πάντα σύντροφος, σύζυγος και μάνα. Τελεία. Ουδεμία απορία για τις όποιες άλλες δραστηρίοτητές της πλην των οικιακών. Ούτε μία ερώτηση για το ποιος προσέχει το σπίτι όταν η απλή νοικοκυρά εμφανίζεται στην αίθουσα της συνόδου του ΟΗΕ και στις επίσημες συναντήσεις του συζύγου της στο εξωτερικό.

Γύρω τριγύρω πολλά άλλα καδράκια έδιναν κι έπαιρναν με εικονοζόμενους τους γονείς, τα άλλα μέλη της μεγάλης οικογενείας, την τελετή του γάμου… Πώς είναι το σύνθετο της γιαγιάς; Αυτό ακριβώς. Ακολούθησαν τα βίντεο της δυναστείας από τη Χούντα και την εξορία. Εκεί που ο ένας πρωθυπουργός, ο Κωνσταντίνος, κρατούσε στα χέρια του τον άλλο.

Καθώς επιστρέψαμε στο πρωθυπουργικό γραφείο, περιμένοντας τη σωστή λήψη για να δούμε και να ξεδιαλύνουμε όλα τα καδράκια, μάθαμε για τον πρωθυπουργό, όπως μαθαίναμε για τον Κεν, τον σύντροφο της Μπάρμπι: ο Κυριάκος καλύτερο βιογραφικό, ο Κυριάκος αθλητής (εξού και οι «κωλοτούμπες»), ο Κυριάκος ποδοσφαιρόφιλος, ο Κυριάκος Ολυμπιακός (αυτή η κούκλα θα μπορούσε να πωλείται και στις μπουτίκ της ομάδας).

Ακόμα και στην εξιστόρηση για τη μάνα με τον έναν γιο και τις τρεις τις κόρες (που είχαν τον μονάκριβο στα ώπα-ώπα), δεν προέκυψε μια τόση δα διευκρινιστική ερώτηση για μια από τις τρεις αδελφές, μια κάποια Ντόρα, αν έχετε ακουστά.

Μας έμεινε μόνο το ηθικό δίδαγμα (που πολλάκις έχουμε ακούσει και σε ταξί) πως πάνω απ’ όλα η οικογένεια. Μια όποια οικογένεια. Πάνω απ’ όλα το ζευγάρι που το παλεύει και δεν παίρνει διαζύγιο, όχι για τα παιδιά, για τη σχέση. Ο άνθρωπος Μητσοτάκης μίλησε με πίκρα για το γεγονός ότι αναγκάζεται να εκτίθεται κατά τις οικογενειακές του στιγμές και αναρίγησε το instagram σαν χανιώτικο σπουργίτι.

Ο Κυριάκος μάς διευκρίνισε όμως ότι έχει μια κανονική οικογένεια, αλλά όχι συνηθισμένη. Έτσι μάλιστα! Μοιάζει σαν ένας από εμάς, αλλά δεν είναι. Γιατί έτσι πρέπει. «Δεν είμαστε όλοι ίσοι», όπως άλλωστε, επιβεβαίωσε. «Όλοι είμαστε ίσοι απέναντι στον νόμο. Έχουμε όλοι ίσα δικαιώματα, ίσες υποχρεώσεις. Δική μου δουλειά είναι να μπορώ να δίνω ίσες ευκαιρίες σε όλους, κυρίως στην αρχή της ζωής τους» είπε ως γνήσιος απόγονος αυτοκρατορικής οικογένειας που δεν ξέρει πώς περνούν οι φτωχοί, αλλά είναι υποχρεωμένος να είναι φιλεύσπλαχνος και να τους νιώθει (μέχρις εκεί) ως άλλη Φρειδερίκη.

Έφτασε μάλιστα μετά από τις πιέσεις του δημοσιογράφου να αποκαλύψει ότι είναι προϊόν της ελίτ (όχι της φρυγανιάς), αλλά δεν παρέλειψε να μας τονίζει ότι δούλεψε πολύ σκληρά.

Σε άλλες αποκαλύψεις, δόθηκε επιτέλους απάντηση στο ερώτημα που ταλάνιζε τη μεσαία τάξη για χρόνια: ο Κυριάκος τρώει ντολμαδάκια με τη συνταγή της Μαρίκας. Αλλά και πάλι έμεινε μετέωρο το αν η Μαρέβα ξέρει να φτιάχνει τόσο καλά ντολμαδάκια, όπως η πεθερά της. Για το αντικριστό δεν ρωτήθηκε. Ίσως να είναι μια ακόμα σκληρή ερώτηση σε κάποια άλλη σκληρή συνέντευξη.

Μάθαμε, όμως, ότι ο Κυριάκος φοράει γραβάτα, γιατί μέχρι τώρα κοιτάγαμε πόσο γκόμενος είναι από την πολλή γυμναστική και δεν το είχαμε προσέξει. Αλλά έπρεπε να τονιστεί αυτή η λεπτομέρεια, για να γίνει ο εύλογος συνειρμός ότι δεν είναι σαν έναν άλλο (ονόματα δεν λέμε) άπλυτο που πέρασε από το Μαξίμου…

Με τα πολλά φτάσαμε και στον πολυάσχολο επιτελικό πρωθυπουργό που όλα τα έχει υπό την σκέπη του, όλα τα ελέγχει, όλους τους εποπτεύει. Κάτι σαν τον Τραμπ, δηλαδή, με κρητική λεβεντιά όμως και μπόλικο αέρα από Φαράγγι Σαμαριάς. Έτσι, για να σκεφτούμε ότι η χώρα είναι σε καλά χέρια, υπό του ενός ανδρός αρχή, όχι στα χέρια τίποτε απροετοίμαστων, εμμονικών με συλλογικές ευθύνες και τα τοιαύτα μαδουρικά.

Η παράσταση έκλεισε με περιήγηση στο μέγαρο. Ανατριχίλα επικράτησε στο τηλεοπτικό κοινό στη σκέψη πως οι χώροι που έβλεπε ήταν πάνω από τα υπόγεια του Μαξίμου. Εντύπωση έκαναν και τα παράθυρα που ήταν κλειστά. Ίσως μόνο για τις ανάγκες των γυρισμάτων. Αφού εκατό μέρες δεν είναι αρκετές για να φύγει η μπόχα, η τσιγαρίλα κι ο χασισοκαπνός των συριζαίων.

Εξαίρετος ο Νίκος Χατζηνικολάου στο φινάλε. Έδειχνε εκστασιασμένος από τη ξενάγηση, λες και τόσα χρόνια μπαίνει στο Μαξίμου με δεμένα μάτια. Δυστυχώς, όμως, από την έκπληξη δεν σκέφτηκε να ανασηκώσει λίγο ένα χαλί, να δούμε αν έχει ξεμείνει καμιά τζιβάνα από κάτω. Αυτή θα ήταν και η μόνη πολιτική στιγμή της σκληρής αυτής συνέντευξης…

Μαρία Λυκούρα