Macro

Καμία έκπληξη από την κ. Μενδώνη

Είναι κοινό μυστικό ότι ο χώρος των εργαζομένων του πολιτισμού είναι εξαιρετικά χαώδης. Μπερδεμένοι και ελλιπείς κωδικοί επαγγελμάτων, αχαρτογράφητο τοπίο, πρακτικά είναι αδύνατον για οποιονδήποτε, υπουργείο ή συνδικαλιστικό φορέα να γνωρίζει τον ακριβή αριθμό των εργαζομένων στον χώρο. Αυτή ήταν, άλλωστε, η μόνιμη δικαιολογία της υπουργού πολιτισμού κ. Λίνας Μενδώνη στην κριτική των ανθρώπων του πολιτισμού και στις κατηγορίες ότι με τις αποσπασματικές και καθυστερημένες αποφάσεις της αφήνει εκτός μέτρων στήριξης ένα πολύ μεγάλο μέρος των εργαζομένων. Δεν προκαλεί έκπληξη, λοιπόν, ότι η εξαγγελία που έκανε στις 7 Μαΐου για δημιουργία Μητρώου Καλλιτεχνών και Δημιουργών αποτέλεσε το πιο προβεβλημένο μέτρο, μία πραγματική τομή που θα έβαζε τέλος στο χαοτικό τοπίο και θα χαρτογραφούσε επαρκώς τον χώρο του πολιτισμού.

Η υλοποίηση της πολύ καλής αυτής ιδέας αποδείχτηκε ιδιαιτέρως απογοητευτική. Ξαφνικά την Τετάρτη το βράδυ ο ήδη ανάστατος χώρος του πολιτισμού απέκτησε έναν ακόμα λόγο να ανησυχεί. Αναρτήθηκε από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων μία πλατφόρμα με τίτλο “Απογραφή στο Μητρώο Καλλιτεχνών, Δημιουργών και Επαγγελματιών της Τέχνης και του Πολιτισμού”. Όσοι μπήκαν στην πλατφόρμα με τους κωδικούς του taxis αντίκρισαν μία πολύ μεγάλη λίστα επαγγελμάτων μεταξύ των οποίων διακοσμητές βιβλίων με φύλλα χρυσού, στεγνωτές κινηματογραφικών φιλμ, συγγραφείς βιβλίων τσέπης διηγημάτων, αοιδοί χορωδίας κ.α. Αντιθέτως δεν υπήρχαν βασικές κατηγορίες, όπως οι φωτιστές και οι ενδυματολόγοι.

Θα ήταν κωμικό και πολλοί μίλησαν για ένα νέο Σκόιλ Ελικίκου, αλλά στην πραγματικότητα είναι αρκετά σοβαρό. Το Μητρώο φιλοδοξεί να είναι το βασικό εργαλείο της πολιτιστικής πολιτικής για τον σύγχρονο πολιτισμό. Μία μοναδική ευκαιρία να υπάρχει καταγραφή των εργαζομένων με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα επαγγελματικά και εργασιακά τους δικαιώματα. Μόνο που, παρά τη διαβεβαίωση της υπουργού ότι οι προϋποθέσεις θα συζητηθούν με τους ίδιους τους εργαζόμενους και τις συνδικαλιστικές τους οργανώσεις, κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Κανένας δεν ξέρει τι ακριβώς σημαίνει η διετής (με τίτλο σπουδών) ή τετραετής (χωρίς τίτλο) προϋπηρεσία. Πώς τεκμαίρεται; Με αριθμό ενσήμων; Πόσα; Τι είδους ένσημα; Με ποιους κωδικούς; Μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά ακριβώς αυτά είναι τα προβλήματα που καλείται να λύσει το Μητρώο. Αντί γι’αυτό δημιουργεί περισσότερα.

Επιπλέον η πλατφόρμα δεν λειτουργεί σωστά και μόνο ελάχιστοι έχουν καταφέρει να καταγραφούν, κάτι που παγώνει τα χαμόγελα από τις τραγελαφικές περιγραφές των ειδικοτήτων και αυξάνει την ανησυχία.

Φυσικά κάτω από το βάρος των αντιδράσεων το Υπουργείο Πολιτισμού αναγκάστηκε να εκδώσει δελτίο τύπου στο οποίο διευκρινίζει ότι “Προκειμένου να επισπευσθεί η διαδικασία καταγραφής των εργαζομένων στον Πολιτιστικό και Δημιουργικό Τομέα στην ειδική πλατφόρμα του Υπουργείου

Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, οι υπηρεσίες του ακολούθησαν την Στατιστική Ταξινόμηση των Επαγγελμάτων (ΣΤΕΠ-92) η οποία βασίζεται στη διάρθρωση της Διεθνούς Τυποποιημένης Ταξινόμησης των Επαγγελμάτων του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας, όπως προσαρμόστηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ISCO-88 COM).” Όσο, όμως, κι αν ψάξει κανείς στο ΣΤΕΠ 92 δεν θα βρει καμία από τις δεκάδες “παράξενες” ειδικότητες, πράγμα που σημαίνει ότι το ΥΠΠΟ ψεύδεται για μια ακόμη φορά.

Το Μητρώο των Εργαζομένων στον Χώρο του Πολιτισμού θα μπορούσε να μετατρέψει την κρίση σε ευκαιρία για εκσυγχρονισμό και νοικοκύρεμα ενός πολύπαθου χώρου. Αντ’αυτού για μια ακόμη φορά εξελίσσεται σε φιάσκο, μια ακόμα ευκαιρία για αρπαχτή.

Καμία έκπληξη.

Η Μαργαρίτα Συγγενιώτου είναι τραγουδίστρια, μέλος του Δ.Σ. της ΠΟΘΑ

Πηγή: Independent News