Macro

Γιάννης Κρεστενίτης: Όχι στη σιωπή για τον πλωτό τερματικό σταθμό LNG στον όρμο της Θεσσαλονίκης

— Λίγες ημέρες απομένουν ώστε να εκπνεύσει η προθεσμία των 15 ημερών που έχει δοθεί από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (τώρα Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων – ΡΑΑΕΥ), με έγγραφο, από τις 23/5/2023, προς τους Δήμους του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, αλλά μόνον σε όσους έχουν θαλάσσιο όριο στο Θερμαϊκό Κόλπο, για να υποβάλλουν αντιρρήσεις στο αίτημα για την επέκταση της ήδη υπάρχουσας (από 22 Σεπτεμβρίου 2022) αδειοδότησης για την κατασκευή Πλωτού Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ-LNG), έτσι ώστε να μπορούν να παραβάλουν (εξυπηρετούνται) 2 σκάφη που θα μεταφέρουν ΥΦΑ.

— Το ΥΦΑ (που θα βρίσκεται σε θερμοκρασία -160οC) θα μετατρέπεται σε φυσικό αέριο στις εγκαταστάσεις του Πλωτού Τερματικού Σταθμού, με τη χρήση του αρκετά ζεστότερου θαλασσινού νερού, και θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό, αρχικά και με χερσαίο στη συνέχεια στις εγκαταστάσεις της ELPEDISON. Το θαλασσινό νερό που θα χρησιμοποιείται για την αεριοποίηση του ΥΦΑ θα αντλείται τοπικά και στη συνέχεια, αρκετά ψυχρότερο θα απορρίπτεται στη θάλασσα (ίσως και με προσθήκες χημικών, π.χ. χλώριο που είναι αναγκαίες για την προστασία antifouling των αγωγών του συστήματος αεριοποίησης ΥΦΑ), με επιπτώσεις στην τοπική θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα.

— Ο Πλωτός Τερματικός Σταθμός που θα περιλαμβάνει και (πλωτές) δεξαμενές, συνολικού όγκου 170.000 κυβικών μέτρων, θα βρίσκεται εντός του βόρειου τμήματος του Θερμαϊκού Κόλπου, στον Όρμο της Θεσσαλονίκης (όπως φαίνεται στη συνημμένη εικόνα), με αποστάσεις της τάξης των 4 χιλιομέτρων από το Λιμάνι, τη Νέα Παραλία, το μέγαρο Μουσικής και το Παλατάκι.

— Δεν είναι γνωστές οι τυχόν αντιδράσεις των Δήμων που έχουν λάβει το έγγραφο της ΡΑΑΕΥ, αλλά ούτε και αν είχαν ερωτηθεί και ποια ήταν η θέση τους κατά τη φάση της προηγούμενης διαδικασίας με την οποία είχε αδειοδοτηθεί η εγκατάσταση Πλωτού Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ. Ας σημειωθεί ότι η προηγούμενη διαδικασία αδειοδότησης-χωροθέτησης ξεκίνησε μετά το αίτημα της ELPEDISON (11/4/2022) και η άδεια δόθηκε από την ΡΑΕ με την απόφαση 714/2022 (22/9/2022) και αφορούσε την ίδια περίπου θέση (ελαφρώς ανατολικότερα) για την κατασκευή του Πλωτού Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ, αλλά για την εξυπηρέτηση (παραβολή) ενός μόνον σκάφους μεταφοράς ΥΦΑ.

— Η περίπτωση του Πλωτού Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ στον Όρμο της Θεσσαλονίκης έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με αυτό που σχεδιάζεται και για τον Παγασητικό Κόλπο, αλλά με δύο σημαντικές διαφοροποιήσεις: (α) η περιοχή του Όρμου της Θεσσαλονίκης μια ιδιαίτερα επιβαρυμένη περιβαλλοντικά θαλάσσια ημίκλειστη περιοχή, με πολλές χερσαίες απορροές που συμβάλουν στην υποβάθμιση του θαλασσίου περιβάλλοντος, ανήκει στο βόρειο τμήμα του Θερμαϊκού Κόλπου που έχει χαρακτηριστεί ως ιδιαίτερα ευαίσθητη θαλάσσια περιοχή και άρα απαιτεί αυστηρότερα μέτρα προστασίας, και (β) στην περίπτωση της εγκατάστασης Πλωτού Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ στον Παγασητικό υπήρξε μια μεγάλη αντίδραση από κινήματα πολιτών, συλλογικότητες, κόμματα, επιστημονικούς φορείς (Περιφερειακό Τμήμα ΤΕΕ Μαγνησίας, Ένωση Ελλήνων Χημικών – Τμήμα Θεσσαλίας), αλλά και από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

— Στη Θεσσαλονίκη κάτι αντίστοιχο δεν έχει (ακόμη;) εμφανιστεί, ίσως γιατί η προεκλογική περίοδος έχει στρέψει την προσοχή μας αλλού. Ή γιατί δεν έχουν γίνει αντιληπτές οι επιπτώσεις της σχεδιαζόμενης εγκατάστασης και επίσης ότι και εδώ επιχειρείται κάτι που θα αποτελεί μία από τις εξαιρέσεις, αφού σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, αποφεύγεται – ακριβώς για λόγους ασφάλειας – η κατασκευή πλωτών τερματικών σταθμών ΥΦΑ τόσο κοντά στην ακτή και σε ημίκλειστες θαλάσσιες περιοχές (κόλπους/όρμους), και μάλιστα με τόσο μεγάλη πυκνότητα ανθρωπογενών δραστηριοτήτων, όπως συμβαίνει σε όλο το ανάπτυγμα των ακτών του Κόλπου της Θεσσαλονίκης.

Γιάννης Κρεστενίτης

Ανάρτησή του στο Facebook