Επί ποδός βρίσκονται οι κάτοικοι Εξαρχείων, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να δημιουργήσει σταθμό Μετρό στην πλατεία και όχι στη συμβολή των οδών Τοσίτσα και Μπουμπουλίνας, αίτημα της Ανάπλασης ΑΕ που είχε γίνει δεκτό από την Αττικό Μετρό κατά τη θητεία της προηγούμενης κυβέρνησης.
«Αυτό σημαίνει ότι για τα επόμενα 8-10 χρόνια θα είναι αβίωτη η ζωή των κατοίκων, θα χάσουμε τον μοναδικό υπαίθριο χώρο, έναν χώρο αναπνοής στη γειτονιά. Θα ξεριζωθούν δέντρα που δεν θα μπορέσουμε να ξαναφυτέψουμε και θα αλλοιωθεί ο χαρακτήρας της γειτονιάς που έχει μακρά παράδοση. Η κυβέρνηση, για ιδεολογικούς και οικονομικούς λόγους, παίρνει αυτή την απόφαση, ενώ υπήρχε λύση, η οποία εξυπηρετούσε καλύτερα και τους κατοίκους και τους επισκέπτες» λέει στο tvxs.gr ο καθηγητής αρχιτεκτονικής στο ΕΜΠ, Τάσσης Παπαϊωάννου.
Οι κάτοικοι αποδομούν τα επιχειρήματα που ανέπτυξε πριν λίγες μέρες ο υπ. Υποδομών Κ. Καραμανλής, και ετοιμάζονται να απαντήσουν συλλογικά στην κυβέρνηση μετά τις αποφάσεις που θα πάρουν στις ανοιχτές συνελεύσεις που ήδη πραγματοποιούνται από συλλογικότητες.
Γιατί ήταν ιδανική η λύση Τοσίτσα – Μπουμπουλίνας
«Σε μια ευνομούμενη πολιτεία, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις των ανθρώπων τους οποίους υποτίθεται ότι εξυπηρετεί το κάθε έργο. Υπάρχουν περιοχές που και είναι κατάλληλες και ζητούν σταθμό οι κάτοικοί τους, ωστόσο αγνοούνται» λέει ο καθηγητής και εξηγεί γιατί η προηγούμενη λύση θα έλυνε πολλά προβλήματα.
«Η χωροθέτηση του σταθμού ακριβώς στη θέση της πλατείας ήταν η αρχική χάραξη της γραμμής 4. Όμως το ’18, στις μελέτες της ανάπλασης προτάθηκαν τρεις εναλλακτικές λύσεις από την εταιρεία «Ανάπλαση ΑΕ», που μετέφεραν τον σταθμό, η μία στην Σπ. Τρικούπη και Τοσίτσα, η άλλη στη συμβολή των οδών Ζαϊμη και Τοσίτσα και η τελευταία Μπουμπουλίνας και Τοσίτσα. Αυτή επικράτησε γιατί ήταν η πιο συμφέρουσα για την πόλη, παρά τις αρχικές ενστάσεις της εταιρείας.
Είναι ιδανικό σημείο που δεν θα δημιουργήσει όχληση στην πόλη. Πρόκειται για μια όχι πολυσύχναστη περιοχή, πολύ κοντά στο αρχαιολογικό μουσείο και το Πολυτεχνέιο. Είναι κοντά η Πατησίων, άρα υπάρχει ανταπόκριση με πολλές γραμμές τρόλεϊ και λεωφορείων. Σε αντίθεση με την πλατεία Εξαρχείων από την οποία περνάνε 1-2 λεωφορεία, χωρίς δυνατότητα μετεπιβίβασης σε άλλα ΜΜΜ. Γι’αυτό από την Ανάπλαση πρότειναν αυτή τη θέση,που εξυπηρετούσε πολλαπλώς κατοίκους και επισκέπτες. Πέραν όλων αυτών, πολύ κοντά στην πλατεία Εξαρχείων, υπάρχουν ήδη άλλοι σταθμοί Μετρό (Ακαδημίας, Βικτώρια, Ομόνοια και ο σταθμός Αλεξάνδρας που δημιουργείται τώρα).»
Τα Εξάρχεια καταστρέφονται με πολλούς τρόπους
Οι κάτοικοι της περιοχής, υπενθυμίζουν πως στην Αθήνα, η αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο, είναι 2-3 τμ τη στιγμή που το ελάχιστο επιτρεπτό όριο που ορίζει η ΕΕ είναι 9τμ.
«Θα ξεριζώσουν τα πάνω από 60 δέντρα της πλατείας, τα οποία -αντίθετα με αυτά που λέει ο υπουργός- θα είναι αδύνατο να επαναφυτευθούν, γιατί πρόκειται για μεγάλα δέντρα, χρόνων. Υπενθυμίζω ότι στην περιοχή δεν έχουμε κανένα πάρκο» λέει στο tvxs.gr η Μ.Κ. κάτοικος Εξαρχείων.
Μαζί της συμφωνεί ο Τ.Παπαϊωάννου: «Ο υπουργός είπε ότι θα ξαναφυτευτούν τα δέντρα και θα επανέλθει η πλατεία στην πρότερη κατάσταση. Αυτό είναι αδύνατο να συμβεί, γιατί η πλάκα η οποία στεγάζει τον σταθμό βρίσκεται 1 μέτρο με 1.5 κάτω από την στάθμη της πλατείας. Άρα, δέντρα μεγάλα σε αυτό το μικρό ύψος χώματος δεν θα αναπτυχθούν παρά μόνο ίσως θάμνοι. Οι φαραωνικοί σταθμοί μέσα σε έναν τόσο πυκνοκατοικημένο ιστό πόλης, είναι καταστροφή».
Ο καθηγητής μας περιγράφει το άμεσο μέλλον των κατοίκων και της φυσιογνωμίας των Εξαρχείων, σε περίπτωση που υλοποιηθεί η απόφαση.
«Το τωρινό σχέδιο προβλέπει ο σταθμός και οι είσοδοι και έξοδοι να είναι πάνω στην πλατεία. Για τα επόμενα 8-10 χρόνια, η ζωή μας θα είναι αβίωτη γιατί θα χάσουμε τον μόνο υπαίθριο χώρο μας. Όλη η πλατεία θα περιφραχθεί, όπως και οι μισές λωρίδες κυκλοφορίας στην Τοσίτσα και την Στουρνάρη.
Πέρα από αυτό όμως, ο σταθμός είναι ανοιχτού ρήγματος. Αυτό σημαίνει, ότι θα σκάβουν από κάτω προς τα πάνω, σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις που οι εργασίες γίνονται με τον αντίστροφο τρόπο. Αυτό απέφυγε να το αναφέρει ο υπουργός. Άρα για χρόνια, θα έχουμε μια τρύπα στη μέση της πλατείας. Όλα αυτά επαναλαμβάνω, σε μια ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη περιοχή.
Εκτός από την είσοδο και έξοδο του σταθμού, θα υπάρχουν 3 φρέατα εξαερισμού (δύο στην Τρικούπη και ένα στην Στουρνάρη). Παίρνουν κι αυτά χώρο από την πλατεία και άρα δεν μπορεί να υπολογιστεί ως χώρος πρασίνου.
Ο κ. Τ. Παπαϊωάννου καταλήγει λέγοντας πως βλέποντας το σχέδιο, αντιλαμβανόμαστε ότι πλέον η πλατεία δεν θα έχει τον χαρακτήρα που είχε. Δεν θα είναι ένας χώρος υγιούς εκτόνωσης, χώρος καθιστικού. Θα είναι χώρος κίνησης και διέλευσης»
Η απόφαση πάρθηκε με οικονομικά και ιδεολογικά κίνητρα
«Ο κ. Καραμανλής, όταν καλούσε τα κόμματα να στηρίξουν αυτή τη θέση του, τους είπε ότι θέλει να αλλάξει τη φυσιογνωμία της περιοχής και να μην αφήσουν ιδεοληψίες να επηρεάσουν την απόφασή τους. Άρα παραδέχτηκε ευθαρσώς, ότι είναι ιδεολογικοί οι λόγοι που τοποθετεί τον σταθμό στην πλατεία, ενώ υπάρχουν λύσεις που ευνοούν την πόλη» λέει ο Τ. Παπαϊωάννου.
Ο βασικός στόχος είναι να αλλάξει ο χαρακτήρας της γειτονιάς, με ό,τι σημαίνει αυτό. Να μην υπάρχουν τα Εξάρχεια των κινημάτων, των συλλογικοτήτων, των κατοίκων που έχουν αποδείξει ότι έχουν μια άλλη αντίληψη για την πόλη. Επίσης, υπάρχουν και οικονομικά κίνητρα. Ας μην ξεχνάμε, ότι έχουν αγοραστεί πάρα πολλά ακίνητα στην περιοχή. Ακόμα και ολόκληρες πολυκατοικίες, για να υπάρξει υπεραξία, όταν δημιουργηθεί ο σταθμός».
Οι συλλογικότητες της περιοχής, έχουν ξεκινήσει ανοιχτές συνελεύσεις για να πάρουν αποφάσεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα αντιδράσουν και θα κινητοποιηθούν. Ήδη σε ένα πρώτο κάλεσμα των συλλογικοτήτων που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες, ακούστηκαν οι πρώτες προτάσεις.
Φωτεινή Λαμπρίδη
Πηγή: TVXS