Macro

Ένα ακόμα βέλος στην καρδιά του δημόσιου χαρακτήρα της παιδείας

Κατάργηση της ελεύθερης πρόσβασης στο πανεπιστήμιο.

Με τροπολογίες σε νομοσχέδια άλλης θεματολογίας, με την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων να καλείται πρώτη φορά από την έναρξη της νέας Βουλής μόλις αυτή την εβδομάδα και χωρίς κανένα ουσιαστικό διάλογο και συνάντηση του υπουργείου Παιδείας, παρά τις εκκλήσεις των εκπαιδευτικών φορέων, προχωρά η κυβέρνηση στα πρώτα μέτρα στο πεδίο της εκπαίδευσης.
Οι πρώτες τροπολογίες που ψηφίστηκαν μαζί με το νόμο «Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, ρυθμίσεις για τα προϊόντα καπνού, άλλα ζητήματα του υπουργείου Υγείας και λοιπές διατάξεις» αφορούν στην αύξηση των πιστώσεων για την πρόσληψη αναπληρωτών και στην επαναφορά του κριτηρίου επίδοσης των μαθητών του δημοτικού σχολείου για την επιλογή σημαιοφόρων.

Κενά παρά την αύξηση των αναπληρωτών

«Η πρώτη φάση των προσλήψεων των αναπληρωτών δεν σχεδιάστηκε ως έπρεπε, με αποτέλεσμα να έχουμε μεγάλα κενά στα σχολεία. Η κατάσταση βελτιώθηκε λίγο με τη δεύτερη φάση προσλήψεων, αλλά και πάλι έχει καλυφθεί μόνο το 65%, πολλά μαθήματα δεν γίνονται και οι μαθητές χάνουν πολλές ώρες», περιγράφει στην «Εποχή» ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), Θοδωρής Μαλαγάρης για την κατάσταση αυτή τη στιγμή στα σχολεία.
Το υπουργείο προτίθεται να καλύψει αυτά τα κενά με αύξηση των πιστώσεων για τους αναπληρωτές. Μέτρο που γίνεται δεκτό από όλους τους εκπαιδευτικούς φορείς, αλλά που δείχνει ταυτόχρονα την πρόθεση να διαιωνιστεί η προβληματική λογική στήριξης του εκπαιδευτικού συστήματος με αναπληρώσεις αντί με μόνιμο προσωπικό. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της ΟΛΜΕ, κατά τη μοναδική συνάντηση της υπουργού όταν είχε πρωτοαναλάβει, παρά τα συνεχόμενα αιτήματα της ομοσπονδίας για συζήτηση που παίρνουν πάντα αρνητική απάντηση, η νέα ηγεσία «χλεύασε» την πιθανότητα 10.500 προσλήψεων στη γενική εκπαίδευση και είπε πως ό,τι αποφασιστεί, θα υλοποιηθεί μετά το 2021.

Κωλυσιεργία και αοριστία για μόνιμους διορισμούς

«Η νέα διοίκηση έχει βάλει περισσότερα λεφτά από ποτέ για την πρόσληψη αναπληρωτών και τα κενά παρόλα αυτά συνεχίζουν να είναι πολύ μεγάλα. Αυτό δείχνει μια τρομακτική ανικανότητα. Ταυτόχρονα, κοντεύουμε να φθάσουμε τους 40.000 αναπληρωτές, ένα σύστημα δεν μπορεί να το σηκώσει αυτό, θα καταρρεύσει. Πρόκειται περίπου για παραπάνω του 25% των μόνιμων εκπαιδευτικών, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος της Ευρώπης είναι 6%. Για αυτό εμείς είχαμε δρομολογήσει, μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις, τους 15.000 διορισμούς. Η κ. Κεραμέως λέει πως θα προχωρήσει μόνο στους 4.500 της ειδικής αγωγής και για τους υπόλοιπους ότι θέλει να διαπιστώσει πρώτα τις “πραγματικές ανάγκες”. Όταν έχουμε πάνω από 30.000 αναπληρωτές κάθε χρόνο δεν φαίνονται ποιες είναι οι ανάγκες; Υποβαθμίζουν με αυτό τον τρόπο τη δημόσια εκπαίδευση», σχολιάζει σχετικά ο πρώην υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου.
Ακόμα, όμως, και οι διορισμοί των 4.500 εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής έχουν καθυστερήσει αδικαιολόγητα. Μόλις αυτή την εβδομάδα βγήκαν οι πρώτοι προσωρινοί πίνακες, «αλλά όσο δεν αποφασίζεται η κατανομή, δεν προκηρύσσονται δηλαδή για ποιες θέσεις και ειδικότητες θα γίνουν οι διορισμοί, δεν μπορούν να βγουν οι οριστικοί πίνακες και φοβόμαστε ότι το ζήτημα θα μετατεθεί για το νέο έτος, αντιμετωπίζοντας νέα προβλήματα έτσι», εξηγεί ο Ζήσης Καπρανάς, ειδικός γραμματέας της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ). Τόσο η ΔΟΕ, όσο και η ΟΛΜΕ έχουν βγάλει ανακοινώσεις για το ποιες είναι οι ανάγκες για τις εν λόγω μόνιμες θέσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αντίστοιχα, αριθμοί που ξεπερνούν συνολικά τις 4.500 θέσεις, με το υπουργείο όμως να σιωπά μπροστά στο ζήτημα.

Προάγοντας τον ανταγωνισμό

Αντιδράσεις των δύο εκπαιδευτικών ομοσπονδιών έχει προκαλέσει επίσης και η τροπολογία για τους σημαιοφόρους. «Είναι μια ιδεοληπτική επίθεση της ΝΔ που προωθεί τον ανταγωνισμό ακόμα και σε πολύ μικρές ηλικίες και τη βαθμοθηρία, εξατάζοντας ποιος έχει τον καλύτερο βαθμό, ακόμα και σε επίπεδο δεκαδικής μονάδας. Η απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν ένα βήμα, τουλάχιστον τα παιδιά μέχρι 11 ετών να απελευθερωθούν από το αίσθημα ανταγωνισμού και να ανακαλύψουν, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, τη γνώση με όρους αλληλεγγύης και συνεργασίας, αντί της λογικής πρώτων και τελευταίων θρανίων. Δεν θα το αφήσουμε να περάσει έτσι, η ΔΟΕ ομόφωνα, όλες οι παρατάξεις, ακόμα και η ΔΑΚΕ που πρόσκειται στη ΝΔ, βγάλαμε καταγγελτική ανακοίνωση και καλούμε τους διδάσκοντες να μην εφαρμόσουμε το νέο νόμο, ως πρώτο δείγμα αντίστασης», τονίζει ο Ζήσης Καπρανάς.
Πρωτοφανής είναι παράλληλα και ο τρόπος που επιλέχθηκε αρχικά από το υπουργείο να παρακάμψει τη νομοθεσία της παλιότερης ηγεσίας. «Το υπουργείο προχώρησε σε νομοθετικά κόλπα, ζητώντας από τους εκπαιδευτικούς να μην εφαρμόσουν το νόμο μέχρι να ψηφιστεί ο νέος. Πρόκειται για μια πλήρη περιφρόνηση των θεσμών και των διαδικασιών. Το δικαίωμα να κρατάς τη σημαία υπερβαίνει αν είσαι καλός μαθητής ή όχι, όλοι έχουμε ίσα δικαιώματα απέναντι σε αυτό το σύμβολο. Όλη αυτή η επικοινωνιακή ιστορία κρύβει πίσω της ιδεολογικά ζητήματα, ξαναφέρνουν το θέμα της αριστείας, με ένα τρόπο που την υπονομεύει κιόλας. Αν πιστεύουν ότι έτσι μπορεί να υπάρχει ηρεμία στο σχολείο, μένει να το δούμε, αλλά με την κλήρωση αυτό που είδαμε, ήταν ότι δόθηκε η δυνατότητα να κρατήσουν τη σημαία παιδιά πρόσφυγες, παιδιά με ειδικές ανάγκες, που τώρα εξ ορισμού φαίνεται να αποκλείονται. Είναι και παιδαγωγικά απαράδεκτο και ανθρώπινα», σημειώνει από πλευράς του ο Κώστας Γαβρόγλου.

Παραβίαση του άρθρου 16

Τα υπόλοιπα μέτρα του υπουργείου Παιδείας έρχονται πάλι μέσω τροπολογιών, αυτή τη φορά στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο. Μία από τις κυριότερες διατάξεις που έχει προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων, αποτελεί η ισοτιμία τόσο επαγγελματικά, όσο και ακαδημαϊκά των πτυχίων των ιδιωτικών κολλεγίων με αυτά των πανεπιστημίων, παραβιάζοντας το άρθρο 16 που ορίζει πως «η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου». «Η πρόθεση του υπουργείου είναι να αποδομήσει το δημόσιο πανεπιστήμιο, να γίνει όσο το δυνατόν μικρότερο, με μείωση των εισακτέων και των κονδυλίων και ταυτόχρονη προώθηση των υποψήφιων φοιτητών στα ιδιωτικά κολλέγια, στα οποία προσπαθεί με αυτό τον τρόπο να αποδώσει ένα μεγαλύτερο ακαδημαϊκό κύρος. Αυτό φαίνεται και με την αλλαγή του νόμου που προωθεί για την ισοτιμία των πτυχίων των κολλεγίων και των ΑΕΙ, αλλά και από όλο το πνεύμα των αλλαγών που έχει παρουσιάσει στις πανεπιστημιακές αρχές, όπου και πήρε τις πρώτες αρνητικές απαντήσεις», επισημαίνει σχετικά ο Γιώργος Λυκουργιώτης, συντονιστής στην ΟΜ ΑΕΙ του ΣΥΡΙΖΑ.

Από το παράθυρο δίδακτρα στα μεταπτυχιακά

Η προσπάθεια συρρίκνωσης του δημόσιου πανεπιστημίου εντείνεται ταυτόχρονα και με την τροπολογία που αφορά στην πλήρη απελευθέρωση της αμοιβής των διδασκόντων στα μεταπτυχιακά προγράμματα, «που θα οδηγήσει στην επιβολή και αύξηση των διδάκτρων», σύμφωνα με τον ίδιο.
«Η πρόφαση για αυτό το μέτρο είναι πως αν δεν είναι ανεξέλεγκτες οι αμοιβές, δεν θα έρθουν καταξιωμένοι επιστήμονες να διδάξουν στα μεταπτυχιακά. Πουθενά στον κόσμο δεν προβλέπεται αυτό, ούτε κάποιος καταξιωμένος επιστήμονας αρνείται να διδάξει αν δεν του διπλασιαστεί ο μισθός. Αν κάποιοι καθηγητές θεωρούν τους εαυτούς τους τόσο σημαντικούς και δεν μπορούν να διδάξουν παρά μόνον αν διπλασιαστεί ο μισθός τους από τα μεταπτυχιακά, τότε θα πρότεινα να μας αφήσουν ήσυχους. “Καλούς επιστήμονες” τέτοιου ήθους νομίζω δεν τους χρειάζεται το ελληνικό πανεπιστήμιο. Το δημόσιο πανεπιστήμιο δεν είναι για να πλουτίζουν κάποιοι καθηγητές σε βάρος του κοινωνικού συνόλου», τονίζει ο Κώστας Γαβρόγλου.

Εκ νέου περιορισμός της πρόσβασης στην τριτοβάθμια

Για να συμπληρωθούν οι βολές κατά του δημόσιου πανεπιστημίου, το υπουργείο Παιδείας καταργεί επίσης τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε κάποιες σχολές από το επόμενο έτος. «Πρώτον, οι συνεχείς αλλαγές δεν ωφελούν κανένα. Δεν μπορείς να καταργήσεις κάτι πριν καν το δοκιμάσεις, έτσι δεν θα προλάβουμε ποτέ να δούμε αν οι σχολές ελεύθερης πρόσβασης βοηθούν το σύστημα, στο να μην πηγαίνουν οι μαθητές στα φροντιστήρια κτλ. Εμείς ως ΟΛΜΕ είχαμε διαφωνήσει με το νομοσχέδιο για το Νέο Λύκειο, όμως ως φιλοσοφία και πάγια θέση μας έχουμε την ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια εν γένει, προφανώς άρα διαφωνούμε με την κατάργηση της περιορισμένης απόπειρας που έγινε για ελεύθερη πρόσβαση έστω στις σχολές μικρότερης ζήτησης», τοποθετείται σχετικά ο Θοδωρής Μαλαγάρης.
Προς το παρόν, το υπουργείο δεν έχει αποσαφηνίσει τις προθέσεις του σχετικά με τις υπόλοιπες αλλαγές που είχαν γίνει στην Γ’ Λυκείου, για τις οποίες ο πρώην υπουργός Παιδείας περιγράφει πως «οι πληροφορίες μας λένε ότι πάει πολύ καλά το πρόγραμμα της νέας Γ’ λυκείου, με τα λίγα μαθήματα και περισσότερες ώρες γι’ αυτά. Υπάρχει ηρεμία στο σχολικό περιβάλλον και τα παιδιά συγκεντρώνονται καλύτερα στα μαθήματα για την πρόσβαση στο πανεπιστήμιο. Ελπίζω να μείνει ως έχει και το υπουργείο να μην υποκύψει στις πιέσεις των φροντιστηρίων για επαναφορά του παλιού συστήματος».

Σχολεία δύο ταχυτήτων

Τέλος, η ΟΛΜΕ έχει εκφράσει τη διαφωνία της και για την προώθηση των πρότυπων σχολείων. Στη σχετική τροπολογία γίνεται μια ανακατανομή των αρμοδιοτήτων, ενώ δίνεται το δικαίωμα στην ηγεσία του υπουργείου να αλλάζει κατά το δοκούν το ωράριο των εκπαιδευτικών. «Δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τη διάταξη που ορίζει ότι με απόφαση της υπουργού θα μειώνεται ή θα αυξάνεται το ωράριο, ανατρέποντας τις θεσμικές διαδικασίες που υπήρχαν μέχρι τώρα για αυτό. Από εκεί και έπειτα, ως ΟΛΜΕ μας βρίσκει αντίθετους η φιλοσοφία δημιουργίας παντού ενός πρότυπου σχολείου, με όχημα την υποτιθέμενη αριστεία. Το υπουργείο πρέπει να ενισχύσει συνολικά το δημόσιο και δωρεάν σχολείο, όχι να φτιάχνει γκέτο και μαθητές δύο ταχυτήτων, αφαιμάζοντας τα σχολεία από μυαλά και προσωπικό», σημειώνεται από τον αντιπρόεδρο.
«Πρέπει να παραδεχθούμε ότι κακώς δεν καταργήσαμε τις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα σχολεία, που έχουν ως αποτέλεσμα παιδιά δημοτικού σχολείου να πηγαίνουν σε φροντιστήρια για να μπορέσουν να περάσουν. Οι εξετάσεις πρέπει να καταργηθούν, ώστε να άρουμε αυτή την τεράστια πίεση σε μια τόσο μικρή ηλικία», κάνει σχετικά με το ζήτημα την αυτοκριτική του ο Κώστας Γαβρόγλου.

Ακόμα πιο δυσοίωνο το μέλλον

Αυτά είναι τα πρώτα δείγματα γραφής της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, που έχουν προκαλέσει πλείστες αντιδράσεις, καθώς εστιάζουν στην αποδόμηση όποια κατάκτησης αιτημάτων της εκπαιδευτικής κοινότητας είχε επιτευχθεί.
Η περαιτέρω επιστροφή σε πολιτικές που είχαν κατακριθεί κατά το παρελθόν, αφού αποδείχθηκαν στην πράξη ως λανθασμένες, αναμένεται τώρα να συνεχιστεί στο άμεσο διάστημα με το επικείμενο νομοσχέδιο που έχει εξαγγείλει το υπουργείο. Και πάλι χωρίς ουσιαστικό διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς, βάσει απλά δηλώσεων της υπουργού Κεραμέως στα ΜΜΕ, είναι πιθανό ότι θα περιλαμβάνει την επιστροφή της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, την ολοκλήρωση των σπουδών σε ν+2 χρόνια, την ύπαρξη συμβουλίων ιδρύματος στα πανεπιστήμια, αλλά και «νέες» πολιτικές, όπως η καθιέρωση της βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ από τα ίδια τα πανεπιστήμια και βαθμό απολυτηρίου λυκείου, λαμβάνοντας υπόψιν και τις τρεις τάξεις, οδηγώντας στη μαθητική διαρροή και τη μείωση των εισακτέων, προωθώντας με αυτό τον τρόπο την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης, σύμφωνα με τους συνομιλητές μας.

Τζέλα Αλιπράντη

Αδιαφορία για την εκπαίδευση των ευάλωτων ομάδων

Την ίδια ώρα που το υπουργείο Παιδείας φέρνει τροπολογίες εν μέσω πλείστων αντιδράσεων, συνεχίζει να αδιαφορεί για την παροχή εκπαίδευσης των πιο ευάλωτων μαθητών. Όσον αφορά τους πρόσφυγες, στις αρχές του μήνα εξέδωσε επιτέλους την ΚΥΑ για τη λειτουργία των απογευματινών τάξεων ένταξης, αφήνοντας να χαθεί πολύτιμος χρόνος, χωρίς ωστόσο να έχουν γίνει οι απαραίτητες προσλήψεις, ούτε υπάρχει πληροφόρηση για το ζήτημα της μεταφοράς των παιδιών στα σχολεία. Ακόμα, όμως, και όταν ξεκινήσει τυπικά η εκπαίδευση των προσφύγων, ουσιαστικά θα πρόκειται για πολύ λιγότερα παιδιά από τις προηγούμενες χρονιές, αφού η μη απόδοση ΑΜΚΑ και άρα η αδυναμία στον απαραίτητο εμβολιασμό, θα αποκλείσει παιδιά από το να εγγραφθούν στα σχολεία.
Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας αφήνει χωρίς εκπαίδευση και τους ανθρώπους στη φυλακή, αφού σύμφωνα με ανακοίνωση των κρατουμένων του Κ. Κ. Κορυδαλλού, δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για τη φετινή λειτουργία του ΙΕΚ του σωφρονιστικού καταστήματος, όπως και δεν έχει στελεχωθεί επαρκώς με εκπαιδευτικό δυναμικό το σχολείο δεύτερης ευκαιρίας, σημειώνοντας πως «η φυλακή που κλείνει το σχολείο της, εγκαταλείπει ουσιαστικά κάθε προσπάθεια για σωφρονιστική πολιτική, με συνέπεια να χάνεται η προοπτική για την κοινωνική επανένταξη των κρατουμένων. Το σχολείο της δεύτερης ευκαιρίας και το ΙΕΚ που λειτούργησε με απόλυτη επιτυχία τα τελευταία χρόνια, είναι ότι έχει επιμείνει για να θυμίζει πως οι φυλακές είναι σωφρονιστικά καταστήματα και όχι αποθήκες ψυχών…».

Κινητοποιήσεις των φοιτητών ενάντια στα νέα μέτρα

Συνέχεια των καταλήψεων και κινητοποιήσεων και αυτή την εβδομάδα αποφάσισαν οι φοιτητικοί σύλλογοι πολλών σχολών, δείχνοντας δυναμικά τη διαφωνία τους στις πολιτικές που φέρνει, αλλά και προετοιμάζει, το υπουργείο Παιδείας.
«Υπάρχει ένα κύμα γενικών συνελεύσεων και καταλήψεων σε πολλά πανεπιστήμια. Εμείς στο Πολυτεχνείο είμαστε σχολές που παραδοσιακά βγάζουμε γενικές συνελεύσεις και 4 φοιτητικοί σύλλογοι αποφασίσαμε κατάληψη των σχολών και κινητοποίηση την περασμένη Πέμπτη. Είναι σημαντικό, όμως, ότι ακόμα και πανεπιστήμια που είχαν να κάνουν συνέλευση από το 2013, όπως η ΑΣΟΕΕ και το Πάντειο, έκαναν κι εκεί και αποφάσισαν και αυτά να προχωρήσουν σε κατάληψη. Αυτό δείχνει ότι κάτι πάει να αλλάξει και υπάρχει ισχυρή αντίδραση από το φοιτητικό κίνημα», περιγράφει ο Λουκάς Ζάχαρης, φοιτητής του ΕΜΠ και μέλος του «Μπλόκο».
Συγκεκριμένα οι σχολές που τελούν υπό κατάληψη μέχρι και τη Δευτέρα ή σπαστά την Πέμπτη και τη μέρα ψήφισης του νομοσχεδίου είναι: Χημικό, Γεωλογικό, Μαθηματικό, Νομική, Πληροφορική, Φυσικό, Φιλοσοφική, Τουρκικών Σπουδών και Νοσηλευτική του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, ΑΣΟΕΕ, Πάντειο, Μεταλλειολόγοι, Χημικοί Μηχανικοί, ΣΕΜΦΕ, Τοπογράφοι, και Μηχανολόγοι Μηχανικοί του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Φιλολογία, Αγγλική Φιλολογία, Ιστορικό, Φιλοσοφία-Παιδαγωγική, Μουσικό του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Αρχιτεκτονική.
«Στόχος του υπουργείου είναι η υποτίμηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και για να το πετύχει αυτό, αφενός προσπαθεί να υποβαθμίσει τα δημόσια πανεπιστήμια, να μειώσει τους εισακτέους και έτσι όσοι έχουν χρήματα να πηγαίνουν στα ιδιωτικά κολλέγια, αλλιώς σε κάποιο ΙΕΚ ή να γίνουν ανειδίκευτοι εργάτες. Αφετέρου επιδιώκει να καταπνίξει τις αντιδράσεις προς αυτή την πολιτική, προσπαθώντας να καταστείλει τη δημοκρατία μέσα στις σχολές. Γι’ αυτό κατήργησε το άσυλο και να επαναφέρει τα συμβούλια διοίκησης αντί της συνδιοίκησης του νόμου Γαβρόγλου, όπου έχουν λόγο και οι φοιτητές», τονίζει ο Λουκάς Ζάχαρης, σημειώνοντας τα αιτήματα των φοιτητικών συλλόγων: «Το μέτωπο συγκροτείται στο να μην περάσουν σε αυτά τα μέτρα της ΝΔ, αλλά προχωρούμε τα αιτήματά μας και λέμε όχι στις διαγραφές φοιτητών, όχι στην κατάργηση του ασύλου, όχι στην ισοτιμία των πτυχίων με αυτά των κολλεγίων, δωρεάν μεταπτυχιακά, αύξηση της χρηματοδότησης και ανέγερση εστιών».

Πηγή: Η Εποχή