Macro

Απεργούμε γιατί η κατάσταση στον σιδηρόδρομο έχει χειροτερεύσει

Την Τρίτη 18 Νοέμβρη, οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο αναγκαστήκαμε να απεργήσουμε ξανά. Πρόκειται για μία απόφαση που δεν πήραμε ελαφρά τη καρδία αλλά δυστυχώς αποτελούσε μονόδρομο για εμάς, καθώς έχουμε εξαντλήσει κάθε προσπάθεια προσέγγισης της διοίκησης ώστε να γίνει ο απαραίτητος διάλογος, ενώ η άλλη πλευρά δεν δέχεται καν να μας ακούσει.

Θα περιμέναμε, ειδικά μετά το έγκλημα των Τεμπών που τα συνδικάτα απέδειξαν ότι πρέπει να εισακούονται, να υπάρχει ένας μόνιμος ανοιχτός και ειλικρινής διάλογος και με την εταιρεία και με την πολιτεία. Δυστυχώς, όμως, η Hellenic Train προχωρά συνεχώς σε μονομερείς ενέργειες ενώ οι συνθήκες εργασίας μας δεν έχουν καλυτερεύσει. Αντίθετα, η διοίκηση της Hellenic Train το τελευταίο διάστημα έχει εξαπολύσει μπαράζ απολύσεων, πειθαρχικών διαδικασιών, αδικαιολόγητων μετακινήσεων και αιφνίδιων αλλαγών του ωραρίου εργασίας των εργαζομένων, με στόχο τον εκφοβισμό τους, ώστε να δεχτούν αδιαμαρτύρητα να δουλεύουν σε συνθήκες ανασφάλειας. Μόνο τον τελευταίο τρίμηνο είχαμε επτά απολύσεις χωρίς να τηρηθούν οι πειθαρχικές διαδικασίες, χωρίς αιτιολογία, όπως δυστυχώς επιτρέπει στην εργοδοσία ο νόμος Χατζηδάκη. Και αυτές μετά την απόλυση του συνδικαλιστή Κώστα Γενιδούνια, την οποία ακύρωσε προσωρινά –δεχόμενο τα ασφαλιστικά μέτρα του εργαζόμενου– το δικαστήριο.
Τα αιτήματα που διατυπώνουμε όμως δεν αφορούν μόνο τις απολύσεις. Αφορούν χρονίζοντα προβλήματα των εργαζομένων και του σιδηρόδρομου, τα οποία η διοίκηση αρνείται να συζητήσει μη συμμετέχοντας ακόμα και στην νόμιμη θεσμοθετημένη διαδικασία του δημοσίου διαλόγου ενώπιον του ΟΜΕΔ. Καταρχήν, τα δρομολόγια των τρένων πραγματοποιούνται καθημερινά με συστηματικές καθυστερήσεις λόγω του κακού προγραμματισμού τους και του απαρχαιωμένου τροχαίου υλικού που παρουσιάζει συνεχώς βλάβες και δυσλειτουργίες με αποτέλεσμα το επιβατικό κοινό να ταλαιπωρείται και οι εργαζόμενοι των αμαξοστοιχιών και των σταθμών να έρχονται αντιμέτωποι με την αγανάκτηση του επιβατικού κοινού. Επιπλέον, στην τεχνική βάση οι συνθήκες που επικρατούν στις εγκαταστάσεις των μηχανοστασίων είναι επικίνδυνες και το προσωπικό εργάζεται χωρίς στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής και ασφάλειας. Οι κτιριακές υποδομές δεν συντηρούνται και δεν επισκευάζονται.
Το προσωπικό δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών του σιδηροδρομικού έργου, ενώ παρά τις διαμαρτυρίες μας η εταιρεία δεν έχει προχωρήσει στις απαραίτητες προσλήψεις. Η έλλειψη προσωπικού προκαλεί συνεχείς δυσλειτουργίες στην ομαλή διεξαγωγή των δρομολογίων και οδηγεί σε εντατικοποίηση της εργασίας όλου του προσωπικού που καλείται να εργαστεί με εξαντλητικά ωράρια που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία τους και την ασφάλεια των ίδιων και των επιβατών. Στην τεχνική βάση υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σε κρίσιμες ειδικότητες, γεγονός που συνεπάγεται αδυναμία σωστής συντήρησης και επισκευής των αμαξοστοιχιών που δυσχεραίνουν το σιδηροδρομικό έργο. Ακόμα όμως και στις δραστηριότητες που αποδεδειγμένα έχουν επιτυχία, όπως η λειτουργία των λεωφορειακών γραμμών Πάτρα – Κιάτο και Προαστιακός Πάτρας, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι επιθυμεί να προχωρήσει στην εκχώρησή τους σε παρόχους, παρότι το μοντέλο αυτό έχει εφαρμοστεί και έχει αποτύχει στο παρελθόν, δημιουργώντας μεγάλη δυσαρέσκεια στους επιβάτες.
Το ζητούμενο λοιπόν αυτών των απεργιών είναι να ξεκινήσει ο διάλογος σε όλα τα επίπεδα –πολιτεία, εταιρείες δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στο σιδηρόδρομο και στα λιμάνια, συνδικάτα, τοπικοί φορείς– για να σταθεί επιτέλους στα πόδια του ο σιδηρόδρομος και να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των επιβατών και της χώρας. Για να γίνει αυτό οφείλει η εταιρεία να δει κατάματα τις μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικού και να προμηθευτεί καινούργιο τροχαίο υλικό. Από την άλλη, η κυβέρνηση οφείλει να επισπεύσει τα έργα υποδομής και διασύνδεσης των μεγάλων λιμανιών της χώρας με τον σιδηρόδρομο. Οι εργαζόμενοι όπως έχουμε δηλώσει επανειλημμένως εργαζόμαστε για το καλό του σιδηρόδρομου γιατί πιστεύουμε σε αυτόν. Πρέπει επιτέλους να πάρει τη θέση που του αξίζει! Πρέπει να αποτελεί κύριο μέρος του νέου υποδείγματος της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας.
Ο Βασίλης Ζαβογιάννης είναι γραμματέας Σωματείου Εργαζομένων Hellenic Train, αναπληρωτής Γραμματέας Οικονομικών Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς