Το νομοσχέδιο για τις κάμερες δεν ενισχύει την οδική ασφάλεια. Στοχεύει στην παγίωση, στην κοινωνία, ως καθημερινή κανονικότητα, του μόνιμου φόβου της επιτήρησης και παραβίασης των προσωπικών δεδομένων.
Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής επί το Νομοσχεδίου για τις κάμερες στο οδικό δίκτυο, τόνισα ότι, ενώ ο Υπουργός ισχυρίζεται ότι έτσι θα αντιμετωπιστεί η μάστιγα των τροχαίων θανάτων και ατυχημάτων, αυτό δεν γίνεται.
Αυτό που κάνει είναι να ενισχύει το καθεστώς Μητσοτάκη δια της ψηφιακής επιτήρησης πόλεων και της κοινωνίας, δια της ψηφιακής καταγραφής προσωπικών δεδομένων, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής, δια της αστυνόμευσης και τιμωρίας των παραβατών του ΚΟΚ με τσουχτερά πρόστιμα για να μην ξαναπαρανομήσουν.
Η ασφάλεια της κινητικότητας απαιτεί από το κράτος να φροντίσει για να μειωθούν τα ΙΧ με μέτρα όπως: Ενίσχυση των ΜΜΕ, βελτίωση της ποιότητας λεωφορείων και συρμών, φθηνό εισιτήριο, μεγάλη συχνότητα δρομολογίων, επέκταση του δικτύου, Και να γίνονται οδικά έργα, να απαλειφθούν τα εμπόδια από τους δρόμους, όπως οι διαφημιστικές πινακίδες, ο ελλιπής φωτισμός, το ανώμαλο χιλιομπαλωμένο οδόστρωμα, τα κρυμμένα ή ασυντόνιστα φανάρια. Στην επισήμανση όλων αυτών των προβλημάτων και την ενημέρωση του κοινού σε πραγματικό χρόνο θα μπορούσε να συμβάλει η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ).
Όμως, εδώ ορίζεται ότι η ΑΙ θα παρακολουθεί τους δρόμους, θα συλλαμβάνει ηλεκτρονικά παραβάτες του ΚΟΚ, για να πληρώνουν τσουχτερά πρόστιμα για να μην ξαναπαρανομήσουν. Τα πρόστιμα όμως είναι ταξικά σχεδιασμένα: Πανάκριβα για τα λαϊκά και μεσαία στρώματα, ασήμαντα για τους οικονομικά ισχυρούς. Και αφού δεν θα καταβάλλονται πλέον στους Δήμους, αλλά κεντρικά, στερούν τη δυνατότητα έργων για την προστασία της περιοχής αρμοδιότητας των Δήμων. Και αναρωτήθηκα μήπως η έντονη αντιπολίτευση που ασκούν τελευταία στην κυβέρνηση ο Δήμαρχος Αθηναίων και η ΚΕΔΕ βρίσκονται στη βάση αυτής της αλλαγής.
Μέσα από τα άρθρα αποκαλύπτεται ο πραγματικός στόχος των καμερών: Πρόσβαση θα έχουν και η Αστυνομία, το Λιμενικό σώμα, η Ακτοφυλακή και η Δημοτική Αστυνομία. Η δε επεξεργασία των στοιχείων θα γίνεται και για τη δίωξη ποινικών αδικημάτων ή την επιβολή κυρώσεων, όπως για απειλές κατά τις δημόσιας ασφάλειας. Μόνο που ως τέτοιες απειλές η κυβέρνηση θεωρεί τις συγκεντρώσεις, τις απεργιακές κινητοποιήσεις τις πορείες διαμαρτυρίας. Η περίπτωση του Άγνωστου Στρατιώτη είναι αποκαλυπτική.
Σε όλα τα άρθρα υπάρχουν τρομερές ασάφειες και ελλείψεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (θα παρεμβαίνει ή όχι χειριστής; Πότε και πώς θα θολώνονται τα πρόσωπα; Θα καταγράφεται ήχος ή όχι;). Όλα θα καθοριστούν με ΥΑ και ΚΥΑ των υπουργών της κυβέρνησης του predator, της ΕΥΠ των παρακολουθήσεων. Έβαλαν το λύκο να φυλάει τα πρόβατα.
Η ηλεκτρονική ενημέρωση των παραβατών μέσω του Gov.gr αφήνει εκτός όλους όσους δεν έχουν εξοικείωση με το διαδίκτυο και τους στερεί τη δυνατότητα έγκαιρης υποβολής ένστασης. Ειδικότερα πρόβλημα υπάρχει διότι δεν περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο η ρητή υποχρέωση προσβασιμότητας, στο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα, για τα άτομα με αναπηρία.
Αναφέρθηκα στη συνέχεια στην αποτυχία της σύστασης της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας όπως φαίνεται από τις παρατάσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, επισημαίνοντας ότι εξ αρχής η Νέα Αριστερά είχε αντιδράσει στη δημιουργία ενός φορέα τύπου ΕΥΠ Κυβερνοασφάλειας αντί για μια Ανεξάρτητη Αρχή.
Και τελείωσα με τη διαπίστωση: Με το νομοσχέδιο εγκαθιστάτε τον φόβο της επιτήρησης ως καθημερινή κανονικότητα πάνω από την κοινωνία. Γι αυτό η Νέα Αριστερά το καταψηφίζει.