Macro

Θεανώ Φωτίου: Ο κ. Μητσοτάκης δεν μπορεί και δεν θέλει να αντιμετωπίσει την στεγαστική κρίση διότι η πολιτική του έχει άλλες στοχεύσεις: λεφτόδεντρα για τους οικονομικά πανίσχυρους και ψίχουλα για τις κατεπείγουσες ανάγκες στέγασης

Με επικοινωνιακές πιρουέτες στο tik-tok, ο κ. Μητσοτάκης επιχειρεί μία ακόμη φορά να αντιστρέψει τις πραγματικότητες που βιώνουν οι πολίτες, ιδιαίτερα οι νέοι, εξαιτίας της ραγδαίας αύξησης των τιμών των ακινήτων και των ενοικίων, που ο ίδιος επιδείνωσε με την πολιτική του. Ο κ. Μητσοτάκης ισχυρίζεται ότι η κυβέρνησή του κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για να αντιμετωπίσει τη στεγαστική κρίση ενώ στην πραγματικότητα κάνει άλλοτε τα ελάχιστα και άλλοτε τα αντίθετα απ’ ο,τι χρειάζεται, ενώ επιμένει στο ρόλο του σχολιαστή ως εάν να μην κυβερνά ο ίδιος τέσσερα χρόνια τώρα.

Ο κ. Μητσοτάκης αποσιωπά το γεγονός ότι οι αυξήσεις του κατώτατου μισθού που ο ίδιος αποφάσισε τα τελευταία χρόνια καλύπτουν λιγότερο από το μισό της αύξησης των ενοικίων, αλλά και άλλων βασικών αγαθών όπως τα τρόφιμα, καθιστώντας οξύτερες τόσο την στεγαστική κρίση όσο και γενικότερα την κρίση κόστους διαβίωσης. Αποσιωπά επίσης το γεγονός ότι η γενικότερη αντεργατική πολιτική της κυβέρνησής του ενώ φέρνει αμύθητα κέρδη δισεκατομμυρίων στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους καταδικάζει πάνω από 700.000 συμπολίτες μας, κατά πλειοψηφία νέους και νέες, να λαμβάνουν καθαρό μισθό κάτω από 680 ευρώ το μήνα! Και καταδικάζει την πλειοψηφία των υπόλοιπων σε μισθούς εντελώς ανεπαρκείς ενόψει της κρίσης γενικευμένης ακρίβειας.

Ο κ. Μητσοτάκης αποσιωπά το γεγονός ότι ο ίδιος πέρασε έναν Πτωχευτικό νόμο που κατάργησε πλήρως την προστασία της πρώτης κατοικίας και έδωσε την δυνατότητα στα funds να κρατούν δεκάδες χιλιάδες ακίνητα για κερδοσκοπία ενώ επί χρόνια αφήνει τον εξωδικαστικό μηχανισμό να σέρνεται διευθετώντας μόλις 1300 ακίνητα.

Ο κ. Μητσοτάκης αποσιωπά το γεγονός ότι οι πρόσφατες κυβερνητικές παρεμβάσεις για την βραχυχρόνια μίσθωση είναι κυρίως φοροεισπρακτικές για τους μικροϊδιοκτήτες ενώ ενθαρρύνουν την επιχειρηματική δραστηριότητα πράγμα που θα εντείνει τις πιέσεις. Γιατί δεν απαγορεύει τη βραχυχρόνια μίσθωση στα νομικά πρόσωπα ώστε να επιτρέπεται μόνο για φυσικά πρόσωπα και μέχρι 2-3 ακίνητα όπως προτείνουμε εδώ και χρόνια; Γιατί δεν καταργεί πλήρως την Golden Visa όπως έκαναν άλλες ευρωπαϊκές χώρες (Πορτογαλία, Ισπανία) αλλά ανακοινώνει χωρίς να νομοθετεί την αύξηση του ορίου καλώντας έτσι τους ενδιαφερόμενους να σπεύσουν, πράγμα που επίσης θα αυξήσει τις τιμές;

Ο κ. Μητσοτάκης διαφημίζει τα προγράμματα για την ανακαίνιση των μη χρησιμοποιούμενων ιδιωτικών κατοικιών αλλά αποσιωπά το γεγονός ότι αυτά είναι αναποτελεσματικά, όπως αποδεικνύεται στην πράξη. Γιατί δεν υιοθετεί ο κ. Μητσοτάκης την πρόταση μας για ένα ελκυστικό πακέτο παροχών προς τους ιδιοκτήτες κλειστών ή ενοικιαζόμενων κατοικιών ώστε να τα διαθέσουν για μια πενταετία στους δήμους που με τη σειρά τους θα τα διαθέσουν στους πολίτες με χαμηλό ενοίκιο;

Ο κ. Μητσοτάκης διαφημίζει το πρόγραμμα Κοινωνικής Αντιπαροχής για δημόσια γη αλλά αποσιωπά το γεγονός ότι δεν πρόκειται για αντιπαροχή καθώς το δημόσιο ενώ παρέχει γη δεν αποκτά κανένα τμήμα του οικιστικού ακινήτου. Αντίθετα, ο κ. Μητσοτάκης ετοιμάζεται να δωρίσει πολύτιμη δημόσια γη σε μεγαλοκατασκευαστές, όπως δώρισε αμύθητα κέρδη στους ιδιοκτήτες των ενεργειακών εταιρειών και των διυλιστηρίων, στα σούπερ μάρκετ, στις τράπεζες κλπ.

Ο κ. Μητσοτάκης διαφημίζει το πρόγραμμα επιδότησης στεγαστικού δανείου για νέα ζευγάρια αλλά αποσιωπά το γεγονός αφενός ότι αυτό απευθύνεται κυρίως σε εύπορες οικογένειες που μπορούν να αναλάβουν τέτοιο βάρος επί δεκαετίες και αφετέρου ότι οι όροι του δεν αντιστοιχούν στα δεδομένα της αγοράς με αποτέλεσμα τα νέα ζευγάρια να μην μπορούν να βρουν σπίτι.

Ο κ. Μητσοτάκης διαφημίζει τα προγράμματα κατασκευής φοιτητικών εστιών αλλά αποσιωπά το γεγονός ότι αυτά θα αρχίσουν να αποδίδουν έπειτα από τουλάχιστον 3 χρόνια αφού ο ίδιος επέλεξε να γίνουν όχι ως ευέλικτα δημόσια έργα αλλά μέσω πολύπλοκων ΣΔΙΤ που εκμηδενίζουν τον ανταγωνισμό και τα όποια δυνητικά οφέλη, όπως επισημαίνει ήδη από το 2018 το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο σε έκθεση με τον εύγλωττο τίτλο “Συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα στην ΕΕ: Πολλαπλές αδυναμίες και περιορισμένα οφέλη”.

Ο κ. Μητσοτάκης διαφημίζει το στεγαστικό επίδομα αποσιωπώντας ότι εμείς ήμασταν αυτοί που το θεσπίσαμε το 2019 ενώ ο ίδιος το άφησε εκεί που το παραδώσαμε, στα 400 εκ. ευρώ ετησίως, παρόλο που έκτοτε τα ενοίκια στα μεγάλα αστικά κέντρα έχουν σχεδόν διπλασιαστεί. Γιατί δεν υιοθετεί την πρόταση μας για διπλασιασμό του και διεύρυνση των δικαιούχων για τους νέους; Το ότι δεν υπάρχει ο δημοσιονομικός χώρος είναι μεγάλο ψέμα, αφού μόλις πρόσφατα ο ίδιος βρήκε χώρο για να μειώσει π.χ. το φόρο στις συναλλαγές στο χρηματιστήριο και να μειώσει ακόμα περισσότερο το φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου.

Σε όσες επικοινωνιακές πιρουέτες κι αν επιδίδεται, η σκληρή αλήθεια είναι ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν μπορεί και δεν θέλει να αντιμετωπίσει την στεγαστική κρίση διότι η πολιτική του έχει άλλες στοχεύσεις: λεφτόδεντρα για τους οικονομικά πανίσχυρους, και ψίχουλα και αδιαφορία για τις κατεπείγουσες ανάγκες στέγασης, ειδικά των νέων.

Θεανώ Φωτίου