Συνεντεύξεις

Δημήτρης Βίτσας: Συζήτηση επί προγραμμάτων κι όχι επί προσώπων

Σημεία συνέντευξης του Δημήτρη Βίτσα, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, στο ραδιοφωνικό σταθμό «ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 91,6 FM ».
«…Η πρότασή μας για την ανάδειξη μιας προοδευτικής- δημοκρατικής κυβέρνησης συνεργασίας, στηρίζεται πάνω σε κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις: Να είναι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρώτο κόμμα όποτε και αν γίνουν οι εκλογές και να είναι πρωθυπουργός ο Αλέξης Τσίπρας. Και για τις ικανότητές του και για το ότι θα έχει ψηφιστεί από μεγάλο τμήμα του Ελληνικού λαού. Η βάση όμως της συζήτησης θα είναι ένα προγραμματικό κείμενο πχ δέκα σημείων στα οποία θα υπάρχει συμφωνία ανάμεσα στις προοδευτικές δυνάμεις και τα οποία θα μπορεί να υλοποιήσει μια τέτοια κυβέρνηση.
Το σοβαρό πρόβλημα που απασχολεί τον Ελληνικό λαό, δεν είναι η συζήτηση ΄΄επί προσώπων΄΄, αλλά η συζήτηση ΄΄επί προγραμμάτων΄΄, επί νομοθετικών πρωτοβουλιών και συγκεκριμένων πράξεων. Για παράδειγμα, ένα από τα πρώτα πράγματα που θα πρέπει μια προοδευτική- δημοκρατική κυβέρνηση να κάνει, είναι να ανεβάσει τον κατώτατο μισθό στα 880 ευρώ, να εφαρμόσει ένα σαφές σχέδιο αντιμετώπισης της ακρίβειας, να εκμεταλλευτεί το ΄΄παράθυρο΄΄ευκαιρίας στα εθνικά μας θέματα με βάση το ήπιο κλίμα που υπάρχει σήμερα στις σχέσεις μας με την Τουρκία κοκ.
Όσο αφορά τον κατώτατο μισθό στα 880 ευρώ, όχι μόνο θα τον άντεχε η οικονομία αλλά θα ήταν και η αιτία για την βελτίωση της λειτουργίας της, θα ενισχύονταν η εσωτερική αγορά και αυτό θα έπαιζε καθοριστικό ρόλο στον αποπληθωρισμό. Σήμερα βρισκόμαστε σε μια δίνη που σε λίγο καιρό, εξ αιτίας του ότι θα έχουν στερέψει βασικές πηγές φορολόγησης, θα εξαναγκάζει στη λήψη μέτρων λιτότητας, κάτι που θα πρέπει να το αποφύγουμε.
Όμως ότι αφορά τις Ελληνοτουρκικές διαφορές, σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να εφαρμοστούν αυτά από μια κυβέρνηση ΄΄ειδικού΄΄σκοπού και χωρίς τον Αλέξη Τσίπρα πρωθυπουργό, όπως κάποιοι επιθυμούν, στην περίπτωση φυσικά που ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα είναι και πρώτο κόμμα.
Σήμερα δεν είμαστε σε φάση να αποτυπωθεί αυτή η πρόσφατη βελτίωση των σχέσεων σε μια συμφωνία με την έννοια ότι για να επιτευχθεί αυτή χρειάζονται δύο όπως και στο ταγκό. Αν για παράδειγμα η Τουρκία ζητήσει το χωρισμό του Αιγαίου στα δύο όσο αφορά την συνεκμετάλλευσή του, είναι φανερό ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, παρόλο που σε όλα τα κόμματα υπάρχουν αντίστοιχες φωνές. Αποτελεί μια πέρα για πέρα λαθεμένη αντίληψη, μια που η Ελλάδα δεν διεκδικεί τίποτα από την Τουρκία, εκτός από την αποδοχή από την πλευρά της των κανόνων του διεθνούς δικαίου.
Αντικειμενικά είναι ένα πολύ θετικό γεγονός η βελτίωση της ρητορικής της Τουρκίας , παρόλο που όλοι καταλαβαίνουμε ότι έχει να κάνει με τις εκλογές στην χώρα αλλά και με τη διεθνή πίεση προς αυτήν από άλλες δυνάμεις, οι οποίες επιθυμούν να περιοριστεί η παγκόσμια όξυνση μόνο στην Ουκρανία.
Η Τουρκία έχει ένα πλαίσιο εξωτερικής πολιτικής, πάνω στο οποίο ο εκάστοτε πρόεδρός της ( εν προκειμένω ο κος Ερντογάν) μπορεί να ελίσσεται. Το έχουμε δει στις σχέσεις της με τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο, το Ισραήλ, τη Ρωσία κλπ.
Εμείς θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε το παράθυρο ευκαιρίας που προέκυψε, να ξεκινήσουμε μια διαδικασία οικοδόμησης μέτρων εμπιστοσύνης και είναι πολύ σημαντικό μέσα σε αυτά να εμπεριέχεται η προοπτική της προσφυγής στο διεθνές δικαστήριο της Χάγης με τη συνυπογραφή ενός συνυποσχετικού που αφορά τις θέσεις των δύο χωρών. Είναι φανερό ότι αν στο τραπέζι από τη μεριά της Τουρκίας, τεθεί η συνεκμετάλευση του Αιγαίου από το μηδέν, αυτό δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό. Όλα όμως αυτά, θα επηρεάσουν το αποτέλεσμα των εκλογών σε πολύ μικρό βαθμό. Τον κύριο ρόλο θα τον παίξουν οι προτάσεις που αφορούν την οικονομία…»