Τα κρίσιμα ερωτήματα που ανέκυψαν μετά την τραγωδία στα Τέμπη συνεχίζουν να αναζητούν καθαρές απαντήσεις, όπως έδειξαν και οι χτεσινές, ιδιαίτερα μαζικές και δυναμικές, κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα, με την παρουσία της νεολαίας να δίνει τον τόνο. Οι πρώτες εξηγήσεις της κυβέρνησης αναδεικνύουν τις μεγάλες ευθύνες της. Καλεσμένος νωρίτερα στην εκπομπή «ΣΗΜΕΡΑ» του ΣΚΑΪ, με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Οικονόμου και Άκη Παυλόπουλο, δυστυχώς σε μια συζήτηση μετ’ εμποδίων, επεσήμανα ότι, μεταξύ άλλων, πρέπει να μάθουμε τον λόγο για την μη ολοκλήρωση των συστημάτων που θα απέτρεπαν το ανθρώπινο λάθος, καθώς και τον λόγο που η κυβέρνηση επέλεξε να απαξιώσει και να συρρικνώσει τον ΟΣΕ, δημιουργώντας ασφυκτικές συνθήκες έλλειψης έμπειρου και εξειδικευμένου προσωπικού. Ακολουθούν ορισμένα σημεία από όσα είπα:
=> Κρίσιμα ερωτήματα ζητούν απαντήσεις:
Γιατί δεν ολοκληρώθηκαν τα συστήματα που έπρεπε και που αν υπήρχαν, παρά το ανθρώπινο λάθος το τρένο θα σταματούσε; Το άλλο, πολύ μεγάλο ερώτημα είναι γιατί, με βάση τις επιλογές της κυβέρνησης, απαξιώθηκε και συρρικνώθηκε ο ΟΣΕ και φτάσαμε στο σημείο ώστε στη συγκεκριμένη βάρδια να υπάρχει ένας άνθρωπος; Γιατί φτάσαμε στο σημείο να έχουμε σχεδόν τους μισούς εργαζόμενους επί κυβέρνησης της ΝΔ, σε σχέση με αυτούς που ήταν επί ΣΥΡΙΖΑ, άρα και ελλείψεις και σε κλειδούχους και σε σταθμάρχες; Αυτό είναι πολιτική ευθύνη και αντανακλά μια ολόκληρη αντίληψη συρρίκνωσης όλων των δημόσιων επιχειρήσεων, διότι δεν παρατηρείται μόνο στον ΟΣΕ. Αυτές είναι οι μεγάλες, αντικειμενικές, πολιτικές ευθύνες.
=> Άκρως προβληματική η σύμβαση «717» επί Σαμαρά:
Για την σύμβαση «717» δεν θα έπρεπε να μιλά αυτή τη στιγμή ο κ. Μαρκόπουλος, είναι η σύμβαση Σαμαρά, η βασική αιτία που δεν ολοκληρώθηκε το έργο. Το δώσαμε το 2018 ολοκληρωμένο κατά 68%. Η συγκεκριμένη σύμβαση είχε κριθεί τρεις φορές από το Ελεγκτικό Συμβούλιο διάτρητη, ανεφάρμοστη και προσπαθήσαμε συμπληρωματικά να καλύψουμε τα κενά της, γιατί εμάς δεν μας ενδιέφερε η αντιπαλότητα των συμφερόντων. Βάζουμε στην άκρη την αντιπαλότητα των συμφερόντων και των εταιρειών, για εμάς προέχει το δημόσιο συμφέρον, άλλοι δουλεύουν για τα ιδιωτικά συμφέροντα.
=> Για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο:
Στο Άδενδρο η βασική αιτία ήταν η υπερβολική ταχύτητα, καθώς αντί για 60 που ήταν το όριο, το τρένο πήγαινε με 160 χλμ. Υπήρχαν επιβάτες -γι’ αυτό είχαμε και αυτά τα θύματα- που απαγορευόταν να είναι στην καμπίνα της μηχανής της αμαξοστοιχίας, ήταν κατά παράβαση του κανονισμού. Μετά από αυτό μειώθηκε το μάξιμουμ ωράριο των μηχανοδηγών στις 5,5 ώρες και επιβαλλόταν να είναι τουλάχιστον δύο μηχανοδηγοί. Αυτό είναι το αποτέλεσμα του πορίσματος του 2017, που εφαρμόστηκε.
=> Ευθύνη της εταιρείας ο σταθμάρχης:
Αντιλαμβανόμαστε ότι αυτός ο άνθρωπος δεν έκανε γι’ αυτή τη θέση. Το μεγάλο ερώτημα είναι κατά πόσο οι διαδικασίες μέσα από τις οποίες πέρασε αυτός ο άνθρωπος είναι αξιόπιστες. Αυτό βαρύνει τη διοίκηση της εταιρείας κι όχι αυτόν που βάζει ως πλαίσιο και προϋπόθεση, δηλαδή τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, το να υπάρχουν αυτές οι διαδικασίες.
=> Ο ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων:
Δεν την διόρισε ο ΣΥΡΙΖΑ τη διοίκηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Ορίζεται από την Βουλή και είναι πενταετούς θητείας, περνά μέσα από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Το λέω για να ακριβολογούμε, διότι δημιουργούνται παρεξηγήσεις. Οι διοικήσεις των Ανεξάρτητων Αρχών εκλέγονται για πενταετή θητεία, δεν μπορείς να τις αλλάξεις. Αν πας να τις αλλάξεις, αυτό συνιστά ωμή παρέμβαση.